Hoe groter hoe beter
De belangrijkste factor die van invloed is op top of mind merkbekendheid is de omvang van je campagne ten opzichte van die van de concurrent(en) in een bepaalde periode. Dit heet Share of Voice. Wanneer de Share of Voice toeneemt, stijgt de toename van top of mind merkbekendheid. Andersom geldt ook dat stoppen met adverteren op tv, terwijl de concurrent wel aanwezig is, al binnen een halfjaar leidt tot forse afname van top of mind merkbekendheid. Daarnaast is de absolute omvang van je campagne in GRP’s bepalend voor de bekendheid van je merk. Hierbij geldt: hoe groter hoe beter.
Humor, logo en actie
Naast mediadruk speelt ook de inhoud van een tv-commercial een rol bij merkbekendheid, zij het in veel mindere mate. Voor top of mind merkbekendheid zijn humor in de vorm van een verrassing, het inzetten van een bekend persoon en het in beeld brengen van het logo de belangrijkste positieve factoren. Ook het communiceren van de prijs, een aanbieding of actie werkt positief. Uiteraard is het belangrijk dat het juiste merk of product wordt herkend als afzender van de commercial. Hierbij is een terugkoppeling van het merk door minimaal 70% van de respondenten gewenst.
Na een halfjaar afwezigheid op tv is onze top of mind merkbekendheid met 9% gedaald.
Factoren die van positieve invloed zijn op de top of mind merkbekendheid
- Share of Voice
- Absolute omvang campagne
- Humor in de vorm van een verrassing
- Een bekend persoon
- Tonen van het logo
- Aanbieding noemen