De rol van muziek
Het gebruik van muziek kan dus erg waardevol zijn; maar voor wat voor muziek moet je dan kiezen? En gebruik je die vervolgens op de voorgrond of juist op de achtergrond van je commercial?
Uit onderzoek blijkt dat in ruim 1 op de 5 tv-commercials zogenaamde leading muziek zit. Dit is muziek die niet of nauwelijks onderbroken wordt door een stem of andere geluiden. Leading muziek kan zorgen voor een beter gevoel bij de consument over de commercial5,6 en kan – met name wanneer er vrolijke muziek wordt gebruikt - een positieve invloed hebben op het imago van een merk. 5
Ook bij radiocommercials kan het gebruik van (leading) muziek nuttig zijn. Zo kun je snelle leading muziek inzetten om de aandacht te trekken of juist langzame leading muziek gebruiken om de luisteraar een goed gevoel te geven.6 Wanneer je kiest voor dit laatste is het wel aan te raden om deze langzame muziek op de voorgrond te gebruiken. Langzame achtergrondmuziek blijkt uit onderzoek namelijk niet goed te scoren op waardes zoals een goed gevoel, het trekken van aandacht en de waardering van de consument van de commercial.6
Muziek kan je reclameboodschap dus naar een hoger niveau tillen en ervoor zorgen dat jij de juiste snaar raakt bij je consument, maar dan moet je – net als de Gouden Loeki-winnaars - wel de juiste toon aanslaan. Meer weten over het gebruik van muziek bij reclame? Neem dan contact met ons op!