Je merk online in de kijker spelen kan erg lucratief zijn, maar dan moet je het wél op de juiste manier doen. Wat zijn de do’s en don’ts? Wij hebben hier uitgebreid onderzoek naar gedaan en zetten de belangrijkste punten op een rijtje.

Zorg voor duidelijkheid

Een online advertentie moet duidelijk een reclame-uiting zijn. De Reclame Code Commissie stelt dat online reclame nog te vaak niet goed te herkennen is. Vooral kinderen hebben hier moeite mee, met name wanneer de reclame geïntegreerd is in entertainment, zoals in een Youtube-video of een Instagram-post.1 De Reclame Code Commissie is daarom gestart met de campagne #Ad: de consument moet makkelijk doorhebben dat hij of zij naar een reclame kijkt.2

Herkenbaarheid van reclame vinden we bij Ster erg belangrijk. Dat waarborgen we door altijd maximaal twee korte reclamevideo’s te tonen voordat je de laatste aflevering van Boer Zoekt Vrouw of Beste Zangers terugkijkt (zogenaamde pre-rolls). Ook vind je altijd maar één banner per web- of app-pagina. De gebruiker weet dus waar hij of zij aan toe is en ziet altijd een beperkte hoeveelheid aan reclames. Dit is ook voor bedrijven belangrijk, want wanneer er te veel reclames worden getoond, kan dit leiden tot reclameontwijking of zelfs ergernis bij de consument.3

Onze advertenties verschijnen dus op een vast moment, op een vaste plek. Deze duidelijkheid verhoogt de bereidwilligheid van de consument om de reclame te bekijken.3 Die zal namelijk niet verrast zijn wanneer hij of zij nog even een pre-roll te zien krijgt voor het bingen van het nieuwe seizoen van Flikken Maastricht en dat is wel zo fijn.

Zorg voor bereik en bereidwilligheid

Naast duidelijkheid is ook het bereik van groot belang; als bedrijf wil je immers dat jouw reclame zo goed mogelijk bekeken wordt door zoveel mogelijk mensen. De online content van de NPO bereikt maandelijks maar liefst 7,3 miljoen mensen. Om de kans te vergroten dat die mensen jouw advertentie aandachtig bekijken, kun je rekening houden met de content van het medium waarop jouw reclame-uiting te zien is.

Door bijvoorbeeld een commercial aan te bieden naast of voorafgaand aan content die de consument waardeert, zal hij of zij gewilliger zijn om de advertentie aandachtig te bekijken en het product te kopen.3 De aandachtigheid van de consument wordt daarnaast nog eens versterkt wanneer de commercial te zien is rondom long format content, zoals de televisie-uitzendingen op NPO Start.

Zorg voor relevantie

Tot slot speelt ook relevantie een belangrijke rol: wanneer een reclame gelinkt is aan de interesse van de consument, vindt hij of zij de reclame namelijk minder irritant.3 Hiervoor is het van belang om te weten wie jouw advertentie te zien krijgt. Ster biedt hierin volledige openheid: we geven volledig inzicht in op welke plekken jouw online campagne te zien is geweest.

Ook zorgen we ervoor dat jouw commercial te zien is op een relevante plek. Dit doen we door contextual advertising: we kijken dan naar de content van de webpagina of het programma in kwestie en of deze aansluit op jouw advertentie. Hierdoor ben je er zeker van dat jouw reclame gericht wordt geplaatst.4

 

Nieuwsgierig geworden?

Ben jij klaar voor het online avontuur? Bij Ster ben je aan het juiste adres om jouw doelgroep online te bereiken. We informeren je graag over hoe je jouw online campagne op een herkenbare, duidelijke en relevante manier inzet.  

 

Bronnen

1 Slot, Rozendaal, Van Reijmersdal & Buijzen, Hoe kinderen reageren op reclame in online sociale netwerken: reclamewijsheid en de invloed van leeftijdsgenoten (2013)

2 Stichting Reclame Code, #Ad herken de reclame op internet, (2019)

3 Ster, Zorg dat jouw online advertenties gezien worden, (2018)

4 Ster, Persbericht Ster start no consent advertising op online kanalen van NPO, (18 december 2018)