donderdag 24 maart 2016

Slow down brother. Sit back and relax. En geniet van het Songfestival! Nou, dat hoeft Douwe Bob niet al te hard te roepen (of te zingen) in Nederland. Sinds het succes van Anouk in 2013 is het Eurovisie Songfestival weer hot in Nederland - en zit ik niet meer in mijn eentje met mijn scoreformulier voor de tv.

Iedereen kijkt
Anouk zorgde ervoor dat we voor het eerst in jaren in de finale stonden en dit werd ‘beloond’ met bijna 4,9 miljoen kijkers. The Common Linnets deden het in 2014 zelfs nog iets beter; ruim 5,1 miljoen kijkers zagen hoe zij het nét moesten afleggen tegen een vrouw met baard (eigenlijk: een man in jurk). En vorig jaar bewees Trijntje dat je ook in een parachute-achtige outfit bijna 3,4 miljoen kijkers kunt trekken.

Vrienden, chips en lijstjes
En dan mag nu Douwe Bob. Hij treedt aan in de eerste halve finale, op dinsdag 10 mei, om 21.00 uur op NPO 1. Tegen sterke Songfestival-landen als Griekenland, Azerbeidzjan en Rusland. Maar gelukkig ook tegen landen die het de afgelopen jaren niet zo goed deden, zoals Kroatië, Tsjechië, Montenegro en San Marino.

Dat soort dingen weet ik natuurlijk als Songfestivalkenner. Ik kan niet wachten en zie mezelf alweer klaar zitten met vrienden, chips en (score)lijstjes. En natuurlijk kijk ik ook de tweede halve finale, want daar zit Ierland in, met een van de zangers van Westlife. En dat weet ik doordat ik al maanden voor het Songfestival research doe naar alle inzendingen. Draaf ik door? Ach ja, een keer per jaar ben ik niet voor rede vatbaar…

Go #TeamDouwe
Dit jaar mag Douwe Bob ‘het’ voor Nederland doen. Met Slow down grijpt hij terug op de rust van Anouk en The Common Linnets. Tussen de bombarie, het vuurwerk, de hysterische danseressen en de stiekem heerlijke wansmaak van vele (Oostblok)landen kan dit een mooi rustpunt (én een finaleplek!) opleveren.

Een finaleplek levert nóg een avond met een miljoenenpubliek op. Welke adverteerders profiteren dit jaar van het enorme bereik van het Songfestival? En komt er weer eens een adverteerder met een inhaker op het Songfestival? Ik hoop het! Deze van Centraal Beheer uit 2013 met Anouk is toch briljant?! Ik zeg: profiteer van een miljoenenpubliek én de positieve vibe die er rond een Songfestival hangt. Go #TeamDouwe!