PERSBERICHT: Ster brengt Loeki de Leeuw vanavond éénmalig terug op tv

Hilversum 30 januari 2019

Uit sympathie voor de petitie ‘Breng Loeki terug’ en uit dank voor alle Loeki-fans, verschijnt Loeki de Leeuw vanavond voor het eerst in jaren eenmalig op tv. In het reclameblok vóór het NOS Journaal van Acht uur op NPO 1 schittert het pluchebeestje in een nooit eerder op tv uitgezonden video.

Loeki hype
Op 24 januari werd de Ster Gouden Loeki - dé publieksprijs voor tv-reclame – uitgereikt in Tuschinski in Amsterdam. Voortvloeiend uit alle media-aandacht hiervoor, besloten met Jan-Willem Roodbeen en Jeroen Kijk in de Vegte in het NPO Radio 2 programma Jan-Willem Start Op een petitie te starten om Loeki terug te brengen op tv. Inmiddels staat de teller op 19.150 stemmen.
Patricia Sonius, teammanager research & development bij Ster: “We zijn natuurlijk heel blij met al deze aandacht voor Loeki. Het is mooi om te zien hoe Loeki nog steeds leeft. Geweldig dat NPO Radio 2 met de meeste luisteraars van Nederland zo’n actie voor elkaar kan krijgen. Dit laat maar weer eens zien wat de kracht is van radio.”

Historie Loeki
Loeki de Leeuw was van 1972 tot 2004 te zien tussen de reclames op de tv-zenders van de Nederlandse publieke omroep. Zijn kreet "Asjemenou" is alom bekend en heeft zelfs het Van Dale woordenboek gehaald. In 2004 nam Loeki na 32 jaar afscheid van de Nederlandse tv. Enerzijds vanwege de productiekosten van de filmpjes. Om een indruk te geven: voor ieder filmpje van 4 seconden moesten honderd opnames van Loeki worden gemaakt en waren 11 mensen meer dan een dag bezig. Anderzijds speelden de gederfde inkomst mee voor de reclametijd die de Loeki-filmpjes in beslag namen. Loeki de Leeuw is echter nooit helemaal weggeweest. Hij speelt nog altijd een prominente rol in de Ster Gouden Loeki publiekprijs voor de beste tv-reclame.

Loeki eenmalig terug op tv
Naar aanleiding van de petitie heeft Ster besloten om éénmalig Loeki de Leeuw terug te brengen op de Nederlandse buis. Dit gebeurt op woensdagavond 30 januari in het reclameblok vóór het NOS Journaal van Acht uur op NPO 1. Hiermee wil Ster haar sympathie uiten voor de initiators en deelnemers aan de petitie en hen bedanken voor hun steun. Uiteraard draagt Ster Loeki ook een warm hart toe. Van een verdere terugkeer van Loeki op de buis is vooralsnog geen sprake. Hierin spelen ook anno 2019 de kosten nog steeds een belangrijke rol. Als publieke organisatie moet Ster hierin een zorgvuldige kosten-baten-afweging maken. Het primaire doel is immers een optimale bijdrage leveren aan de financiering van de publieke omroep. Wel zal er intern verder worden gesproken over mogelijkheden om Loeki een plek te laten behouden. Bijvoorbeeld rondom de Ster Gouden Loeki reclameprijs, die dit jaar haar 25e editie ingaat.

Ster-campagne
De afgelopen tijd heeft laten zien hoe populair en toegankelijk Loeki nog steeds is. Ster zelf is met een nieuw prijsbeleid ook een stuk toegankelijker geworden. In december 2018 startte een campagne waarmee de verkoper van reclame bij de publieke omroep de deur openzet voor nieuwe klanten. Met de vraag “Is jouw bedrijf klaar voor het grote publiek?” laat Ster zien dat het miljoenenpubliek van de publieke omroep toegankelijk is voor alle bedrijven – groot of klein. Vanaf €1.000 start je al een online banner-campagne. Informatie over ons aanbod en de prijzen vind je op www.ster.nl/bereikmeer.

Petra Foppes
Marketingcommunicatie pers en pr