Zaterdag 12 november was het langverwachte moment daar: de Sint kwam weer aan in het land! Ook dit jaar trok de intocht, naast een vol Maassluis, volop kijker(tje)s. Maar liefst 2.072.000 mensen zaten voor de buis en daarmee werd de uitzending als vanouds goed bekeken. Van de doelgroep 3-8 jaar was de kijkdichtheid van de intocht zelfs 43,1% en dat is bijna een half miljoen kinderen!

Ook de Sinterklaasjournaals trekken veel kijkers. Jong én oud. Gemiddeld keken er in de eerste week zo’n 840.000 mensen per uitzending. Dit is iets hoger dan het gemiddelde van de eerste uitzendingen vorig jaar. De grootste pieken zijn zichtbaar bij de eerste twee afleveringen op woensdag 9 en donderdag 10 november. Naar deze afleveringen keken meer dan 1 miljoen mensen, exclusief uitgesteld kijken. Hier komen van de eerste week in totaal nog 1 miljoen streamstarts bij! De grootste dip in kijkersaantallen zien we op zondagavond 13 november, waar veel ouders de WK kwalificatiewedstrijd boven het Sinterklaasjournaal verkozen. Overigens werden de herhalingen van deze uitzending wel weer opvallend goed bekeken.

Al met al wordt de Sint ook dit jaar weer met open armen ontvangen en bereiken de uitzendingen rondom de goedheiligman en zijn Pieten niet alleen een hoop kinderen, maar ook veel meekijkende ouders. De komende weken staan de scholen, straten en de NPO nog volop in het teken van de Sint, gekleurde Pieten, blije kinderen en heel veel pakjes. Ik ben heel benieuwd hoe de kijkcijfers zich tot Sinterklaasavond zullen ontwikkelen, maar het vooruitzicht is in elk geval goed!