woensdag 17 augustus 2016

Het is een dooddoener, maar sport verbroedert. Zelfs voor iemand als ik, wiens sportkennis niet veel verder rijkt dan pubquiz-weetjes. Een evenement waarin de wereld zich van zijn beste kant laat zien; de samenkomst van een kleurrijk palet aan culturen, die met elkaar op zoek gaan naar de grenzen van het menselijk kunnen. Ieder jaar opnieuw sneuvelen er records waarvan we dachten dat die nooit te evenaren, laat staan te verbeteren, waren. En niet alleen de sportrecords gaan eraan, ook kijkcijferrecords sneuvelen.

De populariteit van de Olympische Spelen is onmiskenbaar. In de eerste tien dagen heeft 3 op de 4 Nederlanders vijf minuten aaneengesloten ‘iets’ van de Spelen gezien. Werkend Nederland kijkt ook massaal; in de doelgroep 25-59 jaar is bijna driekwart bereikt. De OS overstijgen tevens het stigma dat vrouwen niet geïnteresseerd zouden zijn in sport; het verschil in bereik tussen mannen en vrouwen is slechts 3 procent. Heel Nederland staat achter onze leeuwen en leeuwinnen.

Naast medailles scoren onze kampioenen óók kijkcijferrecords. De OS-nacht van zondag op maandag is televisiegeschiedenis geworden. Nog nooit zetten zo veel Nederlanders de tv ‘s nachts aan; om 02.09 uur keken 810.000 Nederlanders en om 03.00 uur zaten gemiddeld nog steeds 780.000 mensen te kijken. Dafne liep de medaille mis, maar versloeg als kijkcijferkanon wel Paul de Leeuw en zijn 24-uurs marathon.



Nederland laat zich bij #Rio2016 niet afschrikken door lastige tijden. De nachtblokken, met vaak de populair(st)e sporten, doen het goed: van 00.00 tot 02.00 kijken gemiddeld 607.000 mensen. En tussen 02.00 tot 04.00 zitten nog steeds gemiddeld 245.000 mensen voor de buis. Ter vergelijking: primetime kijken er gemiddeld 1,8 miljoen mensen. Die nachtbrakers zijn niet alleen ouderen. In de doelgroep 25-59 jaar scoren de tijdvakken 00.00 tot 02.00 en 02.00 tot 04.00 uur respectievelijk een kijkdichtheid van 3,8% en 1,6%. De week ervoor was dat 1,3% en 0,2%.

De populariteit van de Olympische Spelen is ook terug te zien in de kijktijdaandelen. Wie verwacht dat de OS minder goed wordt bekeken, omdat wij het overdag moeten doen met de ‘minder populaire sporten’, zit ernaast. Tijdens de OS in Londen van 2012 had de NPO een kijktijdaandeel van 50,1% in de eerste tien dagen. In 2016 is dat 48,5%. Bij mannen tussen de 25 en 59 jaar verschilt dat zelfs maar een tiende procent. De Spelen mogen dan aan de andere kant van de wereld zijn, de sportliefde is er niet minder om.

En het mooiste is: we hebben nog vijf legendarische dagen voor de boeg. Terwijl de meeste sportfans zich afvragen of Dafne vannacht wel goud haalt, vraag ik mij stiekem af: lukt het Dafne opnieuw om het nachtelijke kijkcijferrecord te verbreken?

 

Geschreven door

Rick Hoving
projectleider innovatie