Weet je nog, agenda’s shoppen op de schoolcampus?

Weet je nog, de periode vlak voordat het nieuwe schooljaar weer begon? Snuffelen op de schoolcampus voor een nieuwe agenda en kaftpapier, nieuwe setjes kleding want de oude was je al uitgegroeid en als het even meezat ook een nieuwe rugtas (want die van vorig jaar kon echt niet meer). Terugkomen van vakantie was altijd net even minder erg als je nieuwe spulletjes kon aanschaffen voor het komende schooljaar.

Tijden zijn veranderd, maar shoppen voor het nieuwe schooljaar gebeurt nog steeds massaal. Nog even en half Nederland gaat weer op zoek naar de perfecte agenda, een laptop voor een nieuwe opleiding of een nieuwe fiets!

Bekende back to school-campagnes

Vlak voordat kinderen en studenten weer in de schoolbanken kruipen zijn er verschillende reclamecampagnes met een Back to school-sausje te zien. Zo kennen we natuurlijk allemaal de reclames van Veilig Verkeer Nederland die ons waarschuwen dat de schoolkinderen weer de weg op gaan. De bekende blauwe banners van vroeger staan ons in het geheugen gegrift.

Waar V&D the place to be was met de enige echte schoolcampus, is het nu heerlijk pennen, schriften en linialen snuffelen bij HEMA. In hun reclames wordt dat met de typische HEMA-sfeer benadrukt, dit jaar met een nieuwe campagne waarin schoolkinderen hun eigen spullen kunnen pimpen. De schoolcampus zoals we die kennen van de V&D is ondertussen verhuisd en te vinden in de schappen van Albert Heijn.

En kennen we “Gelukkig nieuw schooljaar” nog? Mediamarkt is de laatste jaren ook op het thema gesprongen om elektronica voor scholieren en studenten onder de aandacht te brengen. In de zomer van 2018 ging “Nederland weer aan!” na de vakantieperiode en daar hielp Mediamarkt bij.

Wat maakt een goede back to school-campagne?

Natuurlijk zijn bovenstaande voorbeelden een kleine selectie van de reclamecampagnes die de afgelopen decennia met het back to school-thema op verschillende kanalen hebben gelopen. Wat maakt dat we deze hebben onthouden, en vele andere campagnes zijn vergeten?

Dat is lastig te zeggen natuurlijk. Wel zijn er wat tips en trucs om jouw back to school-campagne tot een succes te maken.

Jouw commercial testen met AdScan of AdMeasure? Lees hier meer:

  1. Humor en herkenbaarheid werkt, zeker in reclames gericht op een jonge doelgroep. Ook auditieve prikkels en het zien van kinderen in een commercial werken goed bij deze doelgroep.
  2. Om de effectiviteit van een reclame te vergroten, is inzetten op kwaliteit belangrijk. Een goed gemaakte commercial, geprogrammeerd rondom kwalitatieve programmering, bereikt het meeste effect als het gaat om koopintentie vergroten. Voor een radiocommercial weet een vrouwenstem meer effect te bereiken als het gaat om koopintentie vergroten.
  3. Daarnaast zijn er wat algemene tips die kunnen helpen bij het maken van een succesvolle back to school-campagne. Hang het op aan een thema, zoals HEMA dit jaar met ‘Eigen school, eigen ding’ waar leerlingen hun spullen kunnen pimpen. Dat maakt de commercial herkenbaar en duidelijk.
  4. Zorg dat al je uitingen (social media, website, e-mailhandtekening, enzovoorts) aansluiten op de boodschap in je commercials. Dan is de landing zacht voor een mogelijke klant die jouw spot heeft gehoord of gezien wanneer deze direct met je in contact komt.
  5. Weet wat er speelt in je doelgroep. Richt jouw campagne zich op ouders van middelbare scholieren? Dan is je aanpak anders dan wanneer je de scholieren direct aanspreekt. Weet wat er leeft in de doelgroep en hoe er wordt gesproken, inhaken op een toffe trend kan soms mooi uitpakken als het goed aansluit bij de belevingswereld van je doelgroep.
  6. Test je commercial. Bij Ster kan je met AdScan gratis jouw televisiecommercial of online video laten testen, zo’n test geeft waardevolle inzichten in hoe jouw commercial nog beter kan. Vooraf tijd investeren om de commercial te testen gaat zeker positieve impact hebben op de effectiviteit van je campagne.

Bijna weer naar school, ben jij erbij?

We gaan alweer bijna terug naar school. Een goede periode om jouw merk in de spotlight te zetten. Dat kan mooi rondom de kwaliteitsprogrammering van de NPO:

  • Het komende televisieseizoen met bekende programma’s als Beste Zangers, Brugklas en Spanga’s, en nieuwe titels als Grenslanders en Brieven aan Andalusië
  • Online op veel bezochte websites van de NPO zoals nos.nl en via de NPO Start-app
  • En natuurlijk op radio rondom de veelbeluisterde programma’s op NPO Radio 1 en NPO Radio 2, of in het hart van de jongere doelgroep met NPO 3FM en FunX

Meer weten of advies over het opzetten van een effectieve back to school-campagne? We denken graag met je mee!

Bronnen:

Kinderen en tv-reclame

De effectieve inzet van tv-campagnes

De creatie van radiocommercials

4 tips voor een succesvolle back to school-campagne

Back to school marketing: profiteer jij daar al van?

 

Wil je meer informatie of advies?

Neem vrijblijvend contact op, we helpen je graag verder!

Dennis Hendriks
accountmanager