Televisiekijken doen we al lang niet alleen meer via de televisie. De keuze is aan de kijker: via tv, smartphone, tablet of desktop. Het enorme aanbod aan content en devices leidt tot fragmentatie en roept bij adverteerders de vraag op waar ze hun campagne tegenwoordig het beste in kunnen zetten. Want het is op vrijwel elk device mogelijk om een (video)commercial te vertonen. Welk device heeft de meeste impact? Een belangrijke vraag waar Ster als eerste in de markt met een nieuw onderzoek antwoord op geeft.

Het belangrijkste resultaat uit het onderzoek is dat videocommercials altijd zorgen voor veel impact. Op alle devices. Het grootste scherm (televisie) zorgt echter nog steeds voor de meeste impact. Daarnaast is tussen de andere devices - smartphone, tablet, desktop/laptop - geen significant verschil in impact gevonden.

De vraag nu is natuurlijk waarom televisie dan zo’n hoge impact heeft? Dit komt omdat de acceptatie van reclame het hoogst is op televisie. Op andere devices, waar het bekijken van video pas de laatste tien jaar is doorgebroken, wordt het aanbod van commercials (nog) minder geaccepteerd.

Daarnaast blijkt de verschijningsvorm met één commercial de meeste impact te hebben (heeft dus meer impact dan vertoning in een blok). Ook blijken de mate van aandacht van de kijker en de waardering van de programmaomgeving flink bij te dragen aan de hogere impact van een commercial.

Dus de ideale combinatie lijkt te zijn: adverteren op een groot televisiescherm bij - hooggewaardeerde - on demand content met een enkele commercial. Dit is bij Ster nu al mogelijk in de vorm van NPO Gemist op televisie.

 

Inzicht

Wil je weten hoe van Gils dit met succes heeft aangepakt?

Lees Van Gils

 
 
 

Meer weten?

Vraag de complete onderzoeksuitgave aan bij onze afdeling Research.

Noortje Lankhaar
research consultant