Om te kunnen adviseren over media-inzet en reclame, moet je goed weten hoe bepaalde doelgroepen media gebruiken. Ook kinderen zijn via de publieke omroep en Ster te bereiken, via NPO Zapp(elin). Kijkt deze doelgroep op een andere manier naar tv-reclame? En met wat voor tv-commercial kun je hen het beste benaderen? Dit onderzoek biedt (kinder)adverteerders tips & tricks om met een tv-commercial het gewenste effect te bereiken bij kinderen.

YoungWorks heeft, in opdracht van Ster, kwalitatief onderzoek uitgevoerd om inzicht te bieden in drie factoren: likeability, boodschapoverdracht en activatie.

Kinderen en ouders staan over het algemeen positief tegenover reclame. Jonge kinderen (jonger dan 10 jaar) zien reclame vooral als inspiratiebron en als entertainment. Kinderen die ouder zijn dan 10 jaar zijn zich bewust van het verkoopdoel van commercials en houden minder van herhaling. Daarnaast zijn ouders redelijk positief gestemd over reclame en vinden zij ‘dat het erbij hoort’.

Inzicht

Wil je weten hoe het zit met inkoopopties op tv?

Uit de resultaten blijkt onder andere dat een tv-commercial bepaalde elementen moet bevatten om leuk gevonden te worden door kinderen. Voorbeelden hiervan zijn humor, kinderen, auditieve prikkels en herkenbare elementen.

Dat kinderen een tv-commercial leuk vinden is natuurlijk fijn. Maar dit betekent niet direct dat een tv-commercial ook effectief is. Likeability speelt zeker een belangrijke rol, maar elementen zoals focus op één boodschap en activatie door bijvoorbeeld het noemen van een website zijn ook belangrijk voor de effectiviteit.

Ook interessant

Invloed TV-Commercials op gezinsaankopen

Nationale Theaterkassa

Vraag de complete onderzoeksuitgave aan bij onze afdeling Research.