Meerdere onderzoeken tonen aan dat de beleving van een tv-programma een sterke invloed heeft op de verwerking van tv-reclame. Al in 2004 heeft Ster geconstateerd dat de likeability van een commercial mede beïnvloed wordt door de waardering van de omgeving waarin de commercial bekeken wordt. Uit AdMeasure-onderzoek uit 2010 blijkt vervolgens dat hoe hoger de waardering voor de programmaomgeving waarin de commercial wordt uitgezonden, hoe groter de intentie bij het publiek om het product aan te schaffen. Programmawaardering is dus van invloed op koopintentie.
Bovendien worden on demand uitzendingen gemiddeld iets hoger gewaardeerd dan live uitzendingen. Dit pleit onder andere ook voor het inzetten van commercials bij on demand content op televisie. Bij Ster is dit al mogelijk in de vorm van NPO Gemist op televisie.
Maar er is meer. Tegenwoordig kunnen adverteerders ook specifiek ruimte inkopen rondom hooggewaardeerde tv-programma’s van de publieke omroep. Want we kunnen er niet omheen; waardering werkt!
Vraag de complete onderzoeksuitgave aan bij onze afdeling Research.