Wat zeggen Nijntje, Meisje met de parel en de boekenkist van Hugo de Groot over Nederland en de Nederlanders? Op 15 december aanstaande trapt Jort Kelder op NPO 2 de nationale verkiezing Het pronkstuk van Nederland af. Hij gaat op zoek naar dat wat ons definieert, dat wat het meest zegt over onze historie en dat wat ons het meest verbindt. In de categorieën erfgoed, ontwerp en kunst bepaalt Nederland wat ons ideale visitekaartje is.

Waar is de Nederlander nu zelf het meest trots op? Wat zegt het meest over onze volksaard? Op 15 december presenteert Jort Kelder de 10 kanshebbers per categorie. Deze lijst is samengesteld op basis van inbreng van experts en een publieksonderzoek van onderzoeksbureau NBTC-NIPO. Vervolgens kan heel Nederland stemmen op de pareltjes uit de Nederlandse collectie. Op NPO 2 worden in deze periode iedere avond korte programma's uitgezonden waarin steeds andere genomineerden centraal staan. In de finaleweek in januari maakt Jort Kelder de top drie per categorie bekend en kiest het Nederlands publiek van maandag tot en met vrijdag live een winnaar per categorie en uiteindelijk een overall winnaar; het pronkstuk van Nederland.

Met de input van experts - hoogleraar Catelijne van Middelkoop (ontwerp), emeritus hoogleraar historische Nederlandse letterkunde Herman Pleij (cultureel erfgoed) en kunsthistoricus Paul Rem (kunst) – worden historisch belang, kwaliteit en populariteit inzichtelijk gemaakt en gewogen. In de finaleweek komen daar bekende Nederlanders bij die zich hard maken voor hun genomineerde stuk. Het woord is aan Nederland: Wordt het het dagboek van Anne Frank, de Zonnebloemen van Van Gogh of toch de DAF 600?

Uitzending

Vrijdag om 21.10 uur
vanaf 15 dec 2017

Medium

Televisie, online

Zender

NPO 2

Doelgroep

Thema

non-fictie

Omroep

AVROTROS

 

Meer informatie over reclame op tv

 
 
 
 
 
 

Adverteren rondom NPO-programma's?

Neem contact met ons op voor de inkoopmogelijkheden.

Tony Rebergen
accountmanager