Sparen voor een auto, een wasmachine kopen op krediet, het afsluiten van een hypotheek. Geld houdt ons dagelijks bezig. Hoe we vandaag de dag met geld omgaan en hoe we dat vroeger deden, is onderwerp van de 6-delige Tv-serie Kasboekje van Nederland. “Het hele leven was bij ons thuis gebaseerd op zuinigheid. We hadden geen portemonnee nodig want er was geen geld.” Deze serie, die een bijzonder inkijkje geeft in de financiële geschiedenis van Nederlanders, kwam tot stand in samenwerking met de Universiteit Utrecht.

Kasboekje van Nederland schetst hoe de wereld er uit zag voordat er een grote, machtige financiële sector was. Voor de Tweede Wereldoorlog deden mensen hun boodschappen vaak op rekening en gingen grote aankopen veelal op afbetaling. Vanaf de jaren vijftig kregen huishoudens meer te besteden en ontstond er vanuit de banken belangstelling voor de huishoudens die voor het eerste geld overhielden aan het einde van de maand. Wat betekende dat voor de maatschappij? Welke effecten hadden automatisering en digitalisering op onze geldzaken? En wat veranderde er na invoering van de AOW? Maar ook; hoe leerden kinderen vroeger met geld omgaan? Waar liep je tegenaan als je als jongere op jezelf wilde gaan wonen? Hoe gaat dat nu?

Door een combinatie van persoonlijke verhalen, bewaard gebleven kasboekjes en aansprekende archiefbeelden komen we veel te weten over de financiële geschiedenis van Nederland. Per aflevering staat één thema centraal dat steeds verbonden wordt met de actualiteit. Via herkenbare verhalen zien we hoe vroeger én nu huishoudens betalen, sparen, lenen en verzekeren; hoe beheerden we toen en hoe beheren we nu ons kasboekje?

Kasboekje van Nederland wordt gepresenteerd door Eric Smit, journalist en hoofdredacteur van het journalistieke platform Follow the Money.

Unieke samenwerking
De samenwerking tussen de Universiteit Utrecht en de NTR is de eerste in zijn soort tussen een universiteit en de publieke omroep. Door middel van een grootschalig publieksonderzoek onderzoekt de financiële geschiedenisgroep van de Universiteit Utrecht samen met een redactieteam van de NTR de financiële geschiedenis van Nederlanders in de twintigste eeuw.

Uitzending

Woensdag om 20.45 uur
vanaf 28 mrt 2018 tot 2 mei 2018

Medium

Televisie, online

Zender

NPO 2

Doelgroep

Thema

non-fictie

Omroep

NTR

 

Meer informatie over reclame op tv

 
 
 
 
 
 

Adverteren rondom NPO-programma's?

Neem contact met ons op voor de inkoopmogelijkheden.

Nathalie Texel
av planner