Wij zijn De Aardappeleters en lang, heel lang stonden wij strak onderaan het lijstje van culinair begaafden. Maar langzamerhand schudden we schroom en schillen van ons af. Tante Mien maakt couscous voor aan tafel in de huiskamer, de Lidl verkoopt pulled pork en in de nacht staan de studenten in de rij voor shoarma uit Israël.

Maar wat vreemd toch, in een tijd dat alles al onderzocht is, heeft niemand oog voor wat dat eigenlijk is. Dat wat zich onder onze neus en in onze mond afspeelt: de culinaire inburgering. Er is geen leerstoel foe yong hai in Wageningen. Geen standaardwerk over hoe de goulash via de steppen van Hongarije de Flevopolder bereikte. En niemand vertelt over het bekendste Chinese gerecht dat eigenlijk Indonesisch is: babi pangang.

Nooit in onze geschiedenis was er zoveel aan de hand op eetgebied als in de laatste vijf decennia. De komst van koelkast en koriander, van knoflook en koerier. Van kant-en-klaar tot voorgemarineerd vlees in het koelvak en barbecue in de winter.
De Aardappeleters is een serie met afleveringen van 25 minuten. We volgen omnivoor en ex-restaurateur Joris Vermeer als hij zoekt naar waar het gerecht vandaan kwam, als hij oorspronkelijke bereiders treft en zich van het ene in het andere avontuur stort.
In De Aardappeleters steekt Joris Vermeer de loftrompet over geadopteerde gerechten die inmiddels zo gewoon zijn geworden dat we er bijna niets meer over weten. "

Uitzending

Maandag om 19.55 uur
vanaf 9 jan 2017

Medium

Televisie, online

Zender

NPO 2

Doelgroep

Thema

non-fictie

Omroep

NTR

 

Meer informatie over reclame op tv

 
 
 
 
 
 

Adverteren rondom NPO-programma's?

Neem contact met ons op voor de inkoopmogelijkheden.

Nienke Schouten
accountmanager