We krijgen nog wel eens wat vragen over de stemprocedure van de Ster Gouden Loeki. Zo maken we bijvoorbeeld gebruik van alternative voting. Hieronder leggen we precies uit hoe het werkt en waarom we voor deze stemmethode hebben gekozen.

Niet elke reclame dingt mee naar een Ster Gouden Loeki: de commercial moet voldoen aan bepaalde selectiecriteria. Zo mag de spot bijvoorbeeld niet afgekeurd zijn door de Reclame Code Commissie en moet de commercial voor het eerst uitgezonden zijn in het betreffende jaar. Daarnaast tellen bijvoorbeeld tag-ons, identifiers en film-, tijdschrift- of zenderpromoties niet mee.

Het hele jaar worden de tv-commercials die aan de selectiecriteria voldoen, voorgelegd aan een onafhankelijk publiekspanel van onderzoeksbureau GfK. Zij beoordelen de commercials en kiezen elk kwartaal de 10 mooiste, leukste, populairste, meest ontroerende commercials uit.

Dit resulteert aan het eind van het jaar in 40 kwartaalwinnaars. Deze worden opnieuw voorgelegd aan het publiekspanel van GFK, waaruit een top 10 komt. Op deze top 10 kan het Nederlands publiek vervolgens stemmen. De stemmen van het publiek en van het panel worden bij elkaar opgeteld, waarbij ze allebei voor 50% wegen.

alternative voting

Hierna wordt er een alternative vote-stemsysteem gebruikt. Dit houdt in dat je bij het stemmen een top 3 doorgeeft. Je stem gaat naar jouw nummer 1. Vervolgens vinden er meerdere afvalrondes plaats, waarbij steeds de commercial met de minste stemmen afvalt. Valt jouw nummer 1 af? Dan gaat je stem naar je nummer 2. Valt ook je nummer 2 af? Dan gaat je stem naar je nummer 3.

Dit proces herhaalt zich totdat een van de commercials de meerderheid van de stemmen heeft of totdat er geen stemmen meer zijn die kunnen doorschuiven. De commercial die overblijft, wint en de twee commercials die als laatste afvallen worden nummer 2 en 3.

een eerlijk stemproces

Voor Ster is het allerbelangrijkste dat het stemproces eerlijk verloopt. Er is daarom gekozen voor alternative voting in plaats van voor een meerderheidsstemming.

Een meerderheidsstemming – waarbij in één ronde de winnaar zou worden gekozen uit de tien finalisten – lijkt logisch: de meerderheid beslist. Toch zijn er haken en ogen aan dit systeem die mogelijk invloed uitoefenen op de eerlijkheid van het stemproces. Zo is het bij een meerderheidsstemming mogelijk dat een reclame die slechts 11% van de stemmen haalt, wint. Bij alternative voting heeft de winnaar uiteindelijk een percentage van de helft van de stemmen of meer. Er wint dan dus een commercial waar het grootste deel van de stemmers op gestemd heeft. 

Ook kan het bij een meerderheidsstemming voorkomen dat er in een jaar soortgelijke commercials of een bedrijf met meerdere commercials bij de finalisten behoren. Het kan  dan zijn dat de mensen die normaal op een van die commercials zouden stemmen, nu verdeeld worden over twee of meerdere commercials. Het resultaat is dan dat een mindere favoriet wint ten koste van twee op elkaar lijkende alternatieven.

Tot slot zijn bij alternative voting ook strategische stemmen overbodig: aangezien je stem niet verloren gaat, kun je ‘veilig’ stemmen op jouw favoriet. Ook als je verwacht dat dit geen grote kanshebber is.  

vragen?

Heb je vragen? Neem dan vooral contact met ons op via stergoudenloeki@ster.nl.