Bij Ster doen we al decennialang onderzoek naar het effect, de impact en waardering van reclame. Onze onderzoeken bieden waardevolle en concrete inzichten in hoe reclamecampagnes nog effectiever kunnen worden ingezet.

Daarnaast bieden we onze commercialtests AdScan en AdMeasure die waardevolle inzichten geven in hoe reclames worden gewaardeerd en ontvangen door het Nederlandse publiek. Ook publiceren we regelmatig cases van onze klanten waarin het effect van de reclamecampagne en de toevoeging van onze commercialtests wordt behandeld.

Whitepaper

De magie van aandacht

Aandacht is essentieel voor een goede campagne. Hoe zorg je dat je consument geboeid wordt én blijft? Dit innovatieve onderzoek onderzocht de aandacht voor tv- en radiocommercials met waardevolle tips als resultaat. 

Whitepaper

Presteren rondom sport

Adverteren rondom sport kan goed uitpakken voor je bekendheid, imago en conversie. Hoe profiteer je optimaal van de kansen die sport biedt? En hoe haal je het meeste uit je campagne? Je leest het in deze whitepaper. 

Whitepaper

Een impactvolle audiostrategie

‘Een beeld zegt meer dan 1.000 woorden’. Dit gezegde doet de kracht van geluid tekort, want laat audio nou minstens zo impactvol zijn – en daarmee een bijzonder belangrijk onderdeel van je campagne.

Whitepaper

Gezinsaankopen: wie bepaalt?

Je product verkopen aan gezinnen? Dat is het doel van menig merk. Hoe zorg je ervoor dat jouw product eruit springt en in huishoudens terechtkomt? In deze whitepaper vind je waardevolle inzichten en relevantie tips. 

Whitepaper

Groeien met radioreclame

Is een radiospot de moeite waard? En zo ja, hoe maak je er dan een die bijdraagt aan jouw merkdoelstellingen? Onze whitepaper 'Groeien met radioreclame' geeft antwoord op deze twee vragen.

Whitepaper

De impact van context

Je reclameomgeving kan grote impact hebben op de effectiviteit van je commercial. Waar moet je rekening mee houden bij het kiezen van deze context? En hoe maak je er vervolgens optimaal gebruik van?

Whitepaper

De kracht van aanpassen

Thematische commercials zijn van alle tijden: van voetbal tot kerst. Wat kan het jouw merk opleveren om met een commercial in te haken op de actualiteit? En is het voor elk merk of product slim om te doen?

Whitepaper

Je website boosten met tv-reclame

Hoe zorg je ervoor dat je mensen die jouw tv-reclame zien, aanzet tot het bezoeken van je website en misschien wel een (online) aankoop? Waar moet je op letten? En hoe kun je dit extra stimuleren?

Whitepaper

het effect van NPO Radio

Radioreclameblokken bij de NPO hebben unieke kenmerken die een positieve effect uitoefenen op je spot. Van bumpers en pingels tot eigenschappen van NPO-luisteraars. Hoe kan dit je verder helpen?

Whitepaper

Hoe maak je impact met displaybanners?

Online banners zijn populair, maar roepen ook vragen op. Wat is bijvoorbeeld het verschil tussen een statische of bewegende banner? Welke invloed hebben formaat en positie? En hoe maak je een effectieve creatie?

Whitepaper

Een toekomst zonder advertentiecookies?

De online reclamemarkt heeft te maken met consumenten die pleiten voor privacy en browsers die daardoor het gebruik van advertentiecookies inperken. Betekent het verlies van deze cookies ook een verlies in effectiviteit?

Whitepaper

Scoren met tv-reclame

Misschien heb je al eens op radio of online een campagne ingezet. De overstap naar televisie lijkt dan soms groot: heb ik wel voldoende expertise en budget? Bereik ik met televisie mijn doelgroep wel?

Whitepaper

Een korte of lange commercial?

Wat is de ideale lengte van je commercial om je beoogde merkdoelstellingen te behalen? Dat is de vraag de we in ons onderzoek 'Kies je voor een korte of lange commercial?' beantwoorden.

Whiteppaer

Praktische lessen voor merkgroei

Hoe kan je je merk effectief laten groeien? En hoe kan je jouw reclamecampagne verder verbeteren om de groei te vergroten? De antwoorden op deze vragen vind je in deze whitepaper.

Whitepaper

Hoe werkt het brein bij reclame?

Ondanks dat er soms weinig aandacht is voor reclame, komen boodschappen wel binnen. Ons brein verwerkt informatie namelijk vaak onbewust. Dit onderzoek biedt inzichten over de werking van ons brein.

Whitepaper

Radio in de mediamix?

Radio is krachtig en geliefd. Merken zetten er graag op in, vaak in combinatie met televisie. Is het opnemen van radio in de mediamix van toegevoegde waarde? En zo ja, wat is die toegevoegde waarde? 

Whitepaper

De beleving van online reclame

Hoe zorg je dat jouw online advertenties gezien worden? En hoe kan je jouw online reclame verbeteren om de impact te vergroten? In deze whitepaper lees je meer over de beleving van online video en banners. 

Whitepaper

Het effect van je tv-reclamepositie

Heeft een ander tijdstip of een andere zender invloed op je commercial? Als eerste in de markt heeft Ster dankzij de ontwikkelingen binnen ‘brain scanning’ de onderbewuste effecten van tv-reclames bestudeerd.

Artikel

Win de switcher voor je merk

Niet leeftijd, maar gedrag is bepalend voor het aankoopgedrag van consumenten. Er zijn vijf verschillende types: van merkfans tot switchers. Welke kansen zijn er? En hoe win je bijvoorbeeld de switcher voor je merk? 

Loeki de Leeuw

Artikel

Een karakter als brand asset

Patricia Sonius, teammanager research en development bij Ster, deelt vijf handige tips over de inzet van een karakter als distinctive brand asset. Wat zijn de do's en don'ts als je een karakter aan je merk verbindt? 

Artikel

De kracht van muziek in reclame

Brenda Kompier, projectleider research bij Ster, deelt praktische inzichten over de impact van muziek voor je merk. Hoe trek je de aandacht met muziek? Wat past bij jou merk? En hoe zet je muziek op de juiste manier in?

Artikel

Haak jij in op commerciële dagen?

Eva peer, research consultant bij Ster, bespreekt reclame-inzet rondom grote, commerciële dagen. Doe je er dit jaar aan mee? Waarom zou je dat wel of niet moeten doen? En hoe laat je deze dagen in jouw voordeel werken?

Artikel

Radio: ook effectief voor FMCG-merken

Uit onderzoek door Ebiquity* blijkt dat radio effectief is voor merkgroei. Toch lijken veel merken, zeker in de FMCG, de kracht van radio te onderschatten. In dit artikel lees je vijf redenen waarom radio een goed idee is.

Artikel

Nostalgie in reclames

Sheng Song, research consultant bij Ster, schrijft over de kracht van nostalgie in reclamecampagnes. Wat kan nostalgie voor jouw merk betekenen? In dit artikel lees je er meer over. 

Artikel

Gaat jouw merk wild & weird?

Noortje Lankhaar, research consultant bij Ster, deelt waardevolle inzichten over inhaken op de (Oranje)gekte en taboes doorbreken. Welke kansen liggen er voor jouw merk in de trend 'wild en weird'?

Artikel

15 jaar AdMeasure over aandacht

AdMeasure, de commercialtest van Ster, bestaat 15 jaar. Bijna 2000 commercials passeerden de revue en zorgden daarbij voor waardevolle inzichten. In dit artikel staat centraal: aandacht.

Artikel

15 jaar AdMeasure over herkenning

AdMeasure, de commercialtest van Ster, bestaat 15 jaar. Bijna 2000 commercials passeerden de revue en zorgden daarbij voor waardevolle inzichten. In dit artikel staat centraal: reclameherkenning.

Artikel

3 redenen voor voorkeursposities

Met een voorkeurspositie kan je zelf bepalen op welke plek in het reclameblok jouw commercial komt. Op zowel radio als tv betaal je hier een toeslag voor. Waarom zou je hiervoor kiezen? 

Radio adverteren

Artikel

Nasynchronisatie in tv-commercials

De gemiddelde Nederlander houdt niet van nasynchronisatie in series en films. Maar hoe zit het met de nasynchronisatie van commercials? Werkt dat wel? Of kan je dan toch beter voor ondertiteling kiezen? 

Artikel

Drie tips voor goed online adverteren

Je merk online in de kijker spelen kan erg lucratief zijn, maar dan moet je het wél op de juiste manier doen. Wat zijn de do’s en don’ts? Op basis vanuitgebreid onderzoek zetten we de belangrijkste punten op een rij.

Artikel

8 tips voor een succesvolle slogan

'Even Apeldoorn bellen’, ‘Melk. De witte motor’ en ‘Dat zeg ik, Gamma’; waarschijnlijk ken je ze. Hiermee is het effect van een goede slogan duidelijk. VEA-legend Bart Kuiper deelt acht tips voor slogans die blijven hangen.

Artikel

Marcel Walvisch over reclamemuziek

Van ‘One day I’ll fly away’ onder de zwanen van KLM tot ‘You’ll never walk alone’ onder Pietertje van Calvé. Hoe en met welk doel wordt muziek in reclame gebruikt? We vroegen er deskundige Marcel Walvisch naar.

Wil je meer weten over onze onderzoeken?

Neem vrijblijvend contact op!