Bereik miljoenen Nederlanders
Adverteren bij de publieke omroep
Gratis media-advies

Niet leeftijd, maar gedrag is bepalend voor het aankoopgedrag van consumenten. Er zijn vijf verschillende types: van merkfans tot switchers. Welke kansen zijn er? En hoe win je bijvoorbeeld de switcher voor je merk? 

In samenwerking Zigt voerden we in oktober 2017 een kwantitatief onderzoek uit onder 2.038 Nederlanders in de leeftijd van 25-79 jaar. Op basis van hun mening over stellingen ten opzichte van merktrouw werden opvallende conclusies getrokken.

Op basis van 22 stellingen over aankoopgedrag van merken hebben we vijf groepen binnen het construct merkentrouwheid onderscheiden. Enerzijds heb je de echte merkfans, die tegen elke prijs hun favoriete merk zouden kopen en anderzijds de merkswitchers, die steeds een ander merk kopen en meer interesse hebben in nieuwe merken. Tussen deze twee uitersten zitten nog drie groepen. 

Het leeuwendeel van de winst is te halen bij de switchers. Dat is ook de stelling van Byron Sharp in zijn boek How brands grow: je behaalt de winst niet door je loyale klanten vaker bij jou te laten kopen. Nieuwe kopers laten je merk groeien. En juist die nieuwe kopers zijn ontvankelijk voor reclame. Switchers vinden advertenties leuker en nuttiger dan de gemiddelde consument. Ook dat blijkt uit het onderzoek.

Een hardnekkig misverstand - bij in ieder geval een deel van de adverteerders - is dat zij zich in hun campagnes steeds weer op de jongere doelgroep richten. Terwijl je natuurlijk juist altijd scherp in de gaten moet houden wie je belangrijkste doelgroep is. In de automotive zien we dat 75% van de nieuwe particuliere auto’s wordt gekocht door 50-plussers – onderzoek van Bureauvijftig - terwijl in reclames vaak jonge mensen zichtbaar zijn. Je kunt je in je campagnes dan ook beter op een brede doelgroep richten. We bieden met ons multimediale massabereik met focus op leeftijd 25-67 goede mogelijkheden om die doelgroep te bereiken.

Download het volledige artikel hier.

Vraag de complete onderzoeksuitgave aan bij onze afdeling Research.

Meer weten?

Meer weten?

Sheng Song

research consultant
+31 35 672 55 08 sheng.song@ster.nl

Vul je voornaam in.
Vul je achternaam in.
Vul je e-mail in.
Vul je telefoonnummer in.
Vul je voornaam in.
Vul je achternaam in.
Vul een geldig e-mailadres in.