De derde fase: een nieuw normaal
Inmiddels zijn we weer een fase verder. We wennen aan de mondkapjes, desinfecterende handgel en de anderhalve meter afstand en mogen weer naar het terras en de bioscoop: het nieuwe normaal. Beetje bij beetje trekt de advertentiemarkt weer aan, is er ruimte voor optimisme en zelfs sprake van een lichte groei.
Het besef dat reclame in tijden van crisis bijdraagt, is er. Daardoor kiezen steeds meer partijen ervoor weer te adverteren - al dan niet met een lagere mediadruk. Daarnaast blijkt uit de consumentenmonitor van Validators/VU dat consumenten meer zijn gaan winkelen en dat ook steeds vaker fysiek doen.4
En er is meer goed nieuws: ook sportevenementen gaan weer door. Zo wordt de Tour de France gereden en zijn de Nations League en de Eredivisie gestart. De NPO kondigde daarnaast een fantastisch mooi seizoen aan. En dat is niet alles: vorige maand bleek dat ook hét radio-evenement van het jaar, de Top 2000, door zal gaan. Top 2000-dj Wouter van der Goes beloofde daarop een ‘magische week in Beeld en Geluid’.
Samen met het behouden en stimuleren van je merkbekendheid en Share of Voice, en zo je merkpositie, zijn er dus genoeg redenen om – indien mogelijk – ook tijdens de crisis te adverteren. Om goed beslagen ten ijs te komen – in deze fase, maar ook in eerdere -, is het aan te raden campagnes zo goed mogelijk te monitoren en/of vooraf te testen, bijvoorbeeld via Ster AdMeasure. Hier kan je de belangrijkste lessen uithalen, zodat je kostenefficiënter kan inzetten en je creatie kan optimaliseren.