donderdag 31 december 2015

Bij Ster helpen we bedrijven hun producten, diensten en merken onder de aandacht te brengen van mensen. Met als doel - laten we daar helder over zijn - dat deze mensen de producten en merken uiteindelijk willen kopen. In die context is het belangrijk te weten welke groep geld heeft en dat geld ook uitgeeft. Het heeft voor de korte termijn minder zin om mensen te bereiken die niet of nauwelijks geld kunnen of willen uitgeven. Belangrijk is de economische waarde - het commerciële potentieel - van een groep.

We worden ouder maar blijven vooral langer jong
De demografie van het land verandert. Kinderen die nu geboren worden hebben een levensverwachting van meer dan 100 jaar. De grafiek van de leeftijdsopbouw verliest anno 2015 meer en meer zijn bekende peervorm. We worden alsmaar ouder en smeren daarmee de verschillende levensfasen uit over een langere tijdlijn. “De babyboomer wil jong sterven, maar wel zo laat mogelijk”, verwoordde trendwatcher Dr. Herman Konings dit eerder mooi.

Een aantal feiten op een rij:
• We zijn gemiddeld net geen 30 jaar oud als we kinderen krijgen. Vijf jaar later dan in 1970.
• Kinderen verlaten het nest als de ouders gemiddeld 52 jaar oud zijn.
• De groep 40 tot 65 jaar vormt met 6 miljoen Nederlanders de grootste groep in de samenleving.
• In 2016 is 39% van de bevolking ouder dan 50 jaar.

De veertigplusser van nu is allang niet meer te vergelijken met die uit de jaren ’70. Vijftig is het nieuwe veertig, veertig het nieuwe dertig, om het maar eens populair te verwoorden. De vijftiger is actief, ondernemend en heeft een substantieel vermogen opgebouwd. En - heel belangrijk - is ook nog eens bereid dat vermogen uit te geven. Niet langer wordt er gespaard voor de echte oude dag of de volgende generatie. ‘Sorry Generatie X en Y, maar jullie ouders maken alles gewoon op’.

De waardevolle generatie
Bij Ster spreken wij dan ook over De Waardevolle Generatie (40 tot 65 jaar); ze zijn met veel, ze hebben het meest te besteden én doen dat ook. Het is de eerste generatie die het eigen vermogen op durft te maken. In onderstaande grafiek is duidelijk te zien dat de grootste groepen ook het hoogste gemiddeld besteedbaar inkomen hebben. Het totale economische potentieel van deze groepen is veruit het grootst. Ook het gemiddeld vermogen ligt hoog en loopt op naar boven de 200.000 euro (gemiddeld). Dat is drie keer zoveel als de generaties onder de 45 jaar.

Ook TNS Nipo concludeert in het Connected Life onderzoek dat er grote kansen liggen bij De Waardevolle Generatie. Debby van Adrichem, research consultant TNS NIPO, zegt hierover: "De focus van merken ligt vaak te veel op de marketing richting de meest ‘bewegende’ consument, terwijl een gelaagde strategie, op basis van waar het daadwerkelijke financiële vermogen ligt, veel toepasselijker zou zijn".

Waar geven ze het aan uit?
De Waardevolle Generatie heeft dus substantieel veel geld uit te geven. Veel meer dan hun ouders. Ze besteden een groot deel hiervan aan hun eigen quality-of-life. Het CBS heeft de vier categorieën berekend waaraan door deze groep jaarlijks het meest wordt uitgegeven:

• Huisvesting en energie - 10.518 euro
• Vrij tijd en cultuur - 5.617 euro
• Voedingsmiddelen - 4.373 euro
• Vervoer - 4.185 euro

Kansen
Denken vanuit de waarde van deze generatie levert niet alleen een bron aan interessante commerciële aanknopingspunten op voor adverteerders. Maar ook een gezonde relativering ten opzichte van de onevenredig hoge mate van aandacht voor het gedrag van jongere doelgroepen.

 
 

De effectieve inzet van tv-campagnes