Live tv-kijken blijft onmisbaar in het nieuwe tv-ecosysteem. Dat is de hoofdconclusie uit het TV Engagement onderzoek van onderzoeksbureau MWM2. In opdracht van SPOT hielden zij kwalitatief onderzoek onder ‘innovators’.
Doel van het onderzoek is om een beter beeld te krijgen van de wijze waarop mensen tv-kijken en welke rol het tweede scherm hierbij speelt. Ook is onderzocht hoe het huidige tv-ecosysteem (live versus niet-live tv en VOD-kijken) eruitziet en wat dit betekent voor de houding en het gedrag ten opzichte van reclames.
Consumentensafari’s
Het onderzoek bevat twee opeenvolgende fases. In de eerste, explorerende, fase hielden respondenten gedurende een week hun kijkgedrag bij en beantwoorden ze elke dag vragen via de smartphone. In de tweede verdiepende fase, in de vorm van consumentensafari’s, ging het onderzoeksbureau op bezoek bij de consumenten thuis en werden in interviews aanvullende vragen gesteld over de in fase 1 gegeven input. De consumentensafari’s zijn gefilmd en per onderwerp samengevat in zes video’s.
Lees het volledige onderzoek op de website van SPOT.