De luistercijfers van mei en juni zijn vanmorgen gepubliceerd met wederom mooie resultaten voor de radiozenders van de NPO. Zo blijft NPO Radio 2 met afstand marktleider.

NPO Radio 2 al ruim 1,5 jaar marktleider

NPO Radio 2 behoudt de nummer 1 positie met een marktaandeel van 12,6% op doelgroep 10+. Dit is een mooie stijging van 0,5% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, maar een lichte daling ten opzichte van de vorige luisterperiode. Ook in de doelgroep 25-67 blijft NPO Radio 2 de marktleider met een aandeel van 15%.

# Zender mei - juni 2020 april - mei 2020
1 NPO Radio 2 12,6% 13,0%
2 Radio 538 10,6% 10,1%
3 Qmusic 10,6% 9,7%

Stabiel aandeel overige radiozenders NPO
NPO Radio 1 blijft ten opzichte van april-mei stabiel met een aandeel van 7.4% (doelgroep 10+), maar daalt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het wegvallen van veel sportevenementen zou hier van invloed op kunnen zijn.

NPO Radio 4 en NPO Radio 5 zijn dit hele jaar al mooi stabiel en hebben een marktaandeel op doelgroep 10+ van respectievelijk 2,7% en 4,9%.

Luistertijd in 2020
Er wordt nog altijd meer naar radio geluisterd dan in 2019. Gemiddeld werd er in de periode mei-juni 2020 163 minuten naar radio geluisterd. In vergelijking met dezelfde periode vorig jaar is dit 12 minuten meer. Het overgrote deel hiervan wordt thuis beluisterd (65%). Nederland start echter langzaam weer op en dat is niet alleen te zien aan het luistertijdaandeel onderweg - welke is toegenomen van 11% naar 13,5% - maar ook in het aandeel werk/school: daar zien we een toename van 15,4% naar 18,1% (bron: NLO luistercijfers mei-juni 2020). 

 

Interesse in een succesvolle radiocampagne?

De radiozenders van de publieke omroep bereiken wekelijks zo'n 5,8 miljoen luisteraars. Is jouw bedrijf klaar voor dit grote publiek? Dan hebben we een uniek welkomstaanbod voor je. Of misschien is één van de mooie Tour de France pakketten wel een slimme keuze.

Met deels thuisblijvend Nederland kun je deze zomer via NPO Radio een miljoenenpubliek bereiken voor hele aantrekkelijke tarieven. Of kijk je alvast vooruit naar september, de start van het nieuwe seizoen vol mooie programmering? Onze accountmanagers vertellen je graag alles over jouw mogelijkheden. Neem geheel vrijblijvend contact op!

Meer over radioreclame

Whitepaper: Groeien met radioreclame

Atradius

De creatie van radiocommercials