Nederlanders zijn gierig. Een stigma waar we maar niet van af lijken te komen. De werkelijkheid laat echter een heel ander beeld zien: volgens de World Giving Index, een jaarlijks rapport gepubliceerd door Charities Aid Foundation, staat Nederland op plek 7 in de lijst met landen die het meest aan liefdadigheid geven. En aan welk goed doel geven we elk jaar gezamenlijk het meeste geld? NPO 3FM Serious Request.

Nederlanders zijn gierig. Een stigma waar we maar niet van af lijken te komen. De werkelijkheid laat echter een heel ander beeld zien: volgens de World Giving Index, een jaarlijks rapport gepubliceerd door Charities Aid Foundation, staat Nederland op plek 7 in de lijst met landen die het meest aan liefdadigheid geven. En aan welk goed doel geven we elk jaar gezamenlijk het meeste geld? NPO 3FM Serious Request.

Bewustwording
Schenken aan een goed doel wordt soms als schuld afkopen gezien. Maar de tijd van cynisme, waarin aalmoes gelijk staat aan aflaat, is voorbij. Tegenwoordig zijn wij steeds alerter op het effect van ons leven op onze omgeving. Óók als consument. Want als iets effect op onze omgeving heeft (zowel positief als negatief) is het ons consumptiegedrag wel. Deze bewustwording zie je steeds vaker terug in de vraag naar eerlijkere producten en bedrijven die hun steentje bijdragen.

Iets terugdoen voor de samenleving
Uit een onderzoek van Ster, in samenwerking met MetrixLab, blijkt dat maar liefst 68% van de Nederlanders vindt dat bedrijven best wat vaker iets mogen terugdoen voor de samenleving, zoals een goed doel steunen. Meer dan de helft vindt het een goed idee wanneer merken zich aan goede doelen koppelen. En wanneer een bedrijf juist maatschappelijk onverantwoord bezig is, zegt 45% dat zij liever níet meer iets kopen van genoemd bedrijf.

Voor maatschappelijk betrokken merken is Serious Request kans
Voor merken die maatschappelijk betrokken zijn, is Serious Request een uitgelezen kans. Om een actie te starten en geld in te zamelen, maar ook om rondom te adverteren. 28% van de Nederlanders noemt Serious Request hét evenement voor adverteerders om te laten zien dat ze positief bijdragen aan de maatschappij. Voor hoog maatschappelijk betrokken mensen ligt dat percentage zelfs nog hoger: 2 van de 5 noemt daar Serious Request als de kans voor een merk om te laten zien dat zij positief bijdragen aan de samenleving.

Springplank voor realiseren imagodoelstellingen
Serious Request blijkt tevens een goede springplank te zijn voor adverteerders om imagodoelstellingen te realiseren. Zo worden reclames omtrent Serious Request bijna twee keer zo vaak als positief, sympathiek en maatschappelijk betrokken beschouwd als reclame bij andere evenementen. Merkwaardig puntje: zelfs de interesse in de adverteerder neemt meer toe dan bij de benchmark.

 

Nadenken over bijdrage aan betere samenleving
Elk jaar proberen de Dj’s met hun verblijf in het glazen huis ons meer te laten nadenken over de invloed die wij op onze omgeving hebben. Dat lukt: 1 op de 4 Nederlanders gaat meer nadenken over hoe hij of zij als consument kan bijdragen aan een betere samenleving. En 18% van de Nederlanders zet dat ook om in actie. Deze groep gaat bij het winkelen meer letten op de maatschappelijke gevolgen van wat zij kopen.

Dat zijn positieve opstekers. Gaat Serious Request de wereld veranderen? Misschien is dat wat teveel gevraagd. Vorig jaar viel het bedrag helaas minder uit dan voorgaande jaren, maar de winst zit hem niet alleen in de geldsom aan het einde. Zoals de ietwat wrange slogan van de eerste editie ooit luidde: “jouw druppel op een gloeiende plaat”. Zolang het ons als consument aan het denken zet is zeker weten meer dan een druppel alleen.