Deze meetperiode vindt een ware aardverschuiving plaats dankzij de themaweken op de radiozenders van de publieke omroep. NPO Radio 2 en NPO 3FM stijgen (de eerste enorm), waar de rest van de radiozenders - op Sky Radio na - daalt.

  • NPO Radio 2 maakt met de Top 2000 een spectaculaire stijging door van 5,0-procentpunt en komt daardoor uit op een luistertijdaandeel van 13,9%. Dat is een nieuw record voor de zender in de luisterperiode november-december. Daarmee is de zender ook marktleider.

  • Wie inzoomt op de doelgroepen ziet bij NPO Radio 2 nog grotere cijfers: de doelgroep 20-49 jaar stijgt bijvoorbeeld met 6,6-procentpunt (en maar liefst 3,3-procentpunt meer dan dezelfde periode vorig jaar).

  • Andere spectaculaire stijgers bij NPO Radio 2 qua luistertijdaandeel zijn de doelgroepen Boodschappers + kind en B-to-B. Hun luistertijdaandeel verdubbelt met stijgingen van respectievelijk 9,1-procentpunt en 8,9-procentpunt.

  • Dit brengt me bij een andere unieke ontwikkeling: NPO Radio 2 is deze periode selectief op Boodschappers + kind (109); wát een verschil met dezelfde periode vorig jaar (61).

  • Vorig jaar steeg NPO Radio 2 ook veel. De groei zit dit keer vooral in bereik (in totaal 18,1%). Ook de luisterdichtheid is flink omhoog gegaan: 0,9-procentpunt (van 1,9% naar 2,9%).

  • Niet geheel verrassend had NPO Radio 2 deze periode absurd hoge contactfrequenties en luisterdichtheid. In de meeste doelgroepen was er een stijging van minstens 33% (op 10+, 20-49 jaar en 25-59 jaar).

  • Maar waar kwamen de ‘zware’ Top 2000-luisteraars (verantwoordelijk voor 70% van de luistertijd van NPO Radio 2) vandaan? Onder deze zware Top 2000-luisteraars daalt het luistertijdaandeel voornamelijk van Radio 538 (met 3,3-procentpunt). Andere dalers op deze doelgroep zijn: NPO Radio 1, NPO Radio 5, Q-Music en Sky Radio (minimaal 1,5-procentpunt minder aandeel).

  • Serious Request heeft een positieve uitwerking op NPO 3FM. De zender stijgt als één van de weinige zenders ook, met 0,2-procentpunt, naar een luistertijdaandeel van 6,8%.

  • Afgaande op luistercijfers leefde de Serious Request-actie het meest onder de jongste doelgroep (10-19 jaar: +1,1-procentpunt) en wat oudere doelgroepen zoals 35-49 jaar AB1 en 25-59 jaar AB1, waar de zender steeg met 0,2-procentpunt. Ook B-to-B stijgt met 1,0-procentpunt (en maar liefst 2,8-procentpunt in vergelijking met zelfde periode vorig jaar).

  • NPO 3FM daalt licht (0,1-procentpunt) op de doelgroepen 20-34 jaar en 20-49 jaar.

  • NPO Radio 1 daalt met 0,4-procentpunt naar 6,8%. In vergelijking met dezelfde periode vorig jaar stijgt de zender met 0,2-procentpunt op zijn belangrijkste doelgroep: B-to-B.


Vergelijkingen en uitspraken zijn op basis van 10+, ten opzichte van vorige periode, tenzij anders vermeld.

 

Geschreven door

Rick Hoving
projectleider innovatie