Radio 5 de grootste stijger! Mooie resultaten voor de Publieke Omroep bij de luistercijfers oktober-november. Vooral het succes van de Evergreen Top 1000 op Radio 5 is terug te zien in de luistercijfers.

  • Radio 1 daalt iets (-0,1-procentpunt). Echter, in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar is de zender (met minimaal 0,5-procentpunt) op de volgende doelgroepen commercieel interessante doelgroepen gestegen: 20-49, 25-54 AB1 (1,2-procentpunt!), 35-54 AB1, B-to-B.

  • Radio 1 heeft een trend te pakken: blijvende stijger BDS + KND staat inmiddels op 5,1%. Dat is 2,1-procentpunt meer dan dezelfde periode vorig jaar.

  • Radio 2 blijft ook de zender waarbij je het snelst contacten opbouwt met commercieel interessante doelgroepen: 20-49, 25-54, 25-59,  M35-54 AB1, 25-59 AB1.
  • Radio 2 stijgt spectaculair op de volgende doelgroepen: BDS + KND (0,9-procentpunt), 20-49 (0,4-procentpunt), 35-49 AB1 (0,6-procentpunt). 

  • In deze luisterperiode zit voor de eerste keer de nieuwe 3FM-programmering. Een kleine stijging bij 3FM van 0,1-procentpunt.
  • De zender stijgt op de volgende doelgroepen met minimaal 0,5-procentpunt: 10-19, 20-34, BDS + KND, 25-54 AB1, 35-49 AB1. Het is nog even afwachten tot de nieuwe programmering de volledige luisterperiode beslaat.
  • 3FM is zelfs de hoogste stijger op de jongere doelgroepen: 10-19 (1,6-procentpunt meer) en 20-34 (0,8-procentpunt).
  • Na een periode van daling stijgt 3FM ook op de doelgroep 20-49, met maar liefst 0,3-procentpunt. De zender heeft tevens zijn positie terugveroverd als meest selectieve zender op laatstgenoemde doelgroep. Handig voor adverteerders die heel gericht deze groep willen bereiken.

  • NPO Radio 5 is de grootste stijger. De zender stijgt met 0,7-procentpunt, ook ten opzichte van vorig jaar stijgt de zender met 0,8-procentpunt. De Evergreen Top 1000 overtreft daarmee zichzelf. En het zijn niet alleen ouderen die luisteren, óók onder 20-34 en 20-49 stijgt NPO Radio 5.
  • Dankzij NPO Radio 5 heeft is de complete top drie zenders om het snelst contacten op te bouwen in de doelgroep 20-49 geheel van Ster (NPO Radio 2, NPO 3FM, NPO Radio 5).

  • De luistertijd is gedaald met 3 minuten in vergelijking met vorig jaar. Dat is relatief gezien een minder forse daling dan de afgelopen meetperioden.


Vergelijkingen zijn op basis van 10+, in vergelijking met de vorige periode tenzij anders vermeld.

Geschreven door: Rick Hoving