Hierbij de belangrijkste radiofacts uit de luistercijfers augustus-september 2016. NPO Radio 1 scoort mooie cijfers dankzij de sportprogrammering en NPO Radio 2 laat een mooie stijging zien op commercieel interessante doelgroepen De radiocijfers augustus-september 2016 in 10 facts:

Hierbij de belangrijkste radiofacts uit de luistercijfers augustus-september 2016. NPO Radio 1 scoort mooie cijfers dankzij de sportprogrammering en NPO Radio 2 laat een mooie stijging zien op commercieel interessante doelgroepen

De radiocijfers augustus-september 2016 in 10 facts:

  • NPO Radio 1 stijgt met 0,9 procentpunt in vergelijking met vorig jaar. Op alle doelgroepen doet de zender het goed, vooral dankzij de sportprogrammering.

  • NPO Radio 2 stijgt in vergelijking met de vorige periode. Er is een lichte daling ten opzichte van de cijfers van vorig jaar, maar: op commercieel interessante doelgroepen stijgt NPO Radio 2 juist in rap tempo. Zie hier hoe hard: 25-54 jaar (+0,8 procentpunt), 20-49 jaar (+0,8 procentpunt), 25-59 jaar AB1 (+1,2 procentpunt), B-to-B (+1,2 procentpunt) en Mannen 35-54 jaar AB1 (+4,0 (!) procentpunt).

  • NPO Radio 2 stijgt relatief gezien het hardst in luisterdichtheid op Mannen AB 35-54 jaar, Vrouwen 25-54 jaar, AB1 35-49 jaar en 25-59 jaar. Hierdoor wordt Inkopen via Vaste kosten per spot op NPO Radio 2 aantrekkelijker.

  • NPO 3FM daalt 0,1 procentpunt. Het bereik is echter gestegen. De daling komt doordat de luisteraar minder heeft geluisterd (tijdens de zomer wordt er doorgaans minder geluisterd).

  • Het bereik op NPO 3FM neemt na een periode van daling weer toe: belangrijke stijgers zijn 20-49 jaar (naar 16%) en 25-59 jaar (naar 14,2%). Ook interessante doelgroepen als 25-54 jaar, 25-54 jaar AB1 en 25-59 jaar AB1 zitten in de lift.

  • NPO 3FM blijft het meest selectief op de doelgroep 25-59 jaar. Op 20-49 jaar is het de tweede zender qua selectiviteit.

  • De doelgroep B-to-B stijgt explosief bij NPO 3FM: het luistertijdaandeel gaat met 1,1 procentpunt omhoog. Dit is goed voor een tweede plek. De selectiviteit is 171. Ook hiermee is NPO 3FM goed voor een tweede plaats.

  • Radio 538 blijft marktleider, maar daalt naar 12,0%.

  • Q-Music is de grote winnaar deze periode met een stijging van 0,5 procentpunt. Reden hiervoor is een enorme stijging in de gemiddelde contactfrequentie (een stijging van 50%). Dit heeft er waarschijnlijk mee te maken dat Q-Music in deze periode ‘Het Geluid’ uitzendt.

  • Gemiddelde luistertijd op 10+ blijft gelijk met 156 minuten per dag.

Genoemde cijfers zijn op basis van 10+ tenzij anders vermeld

Zin om radio in te zetten? Neem contact op met een van onze accountmanagers over de mogelijkheden!