NPO Radio 1 stijgt met 0,9 procentpunt in vergelijking met vorig jaar. Op alle doelgroepen doet de zender het goed, vooral dankzij de sportprogrammering.
NPO Radio 2 stijgt in vergelijking met de vorige periode. Er is een lichte daling ten opzichte van de cijfers van vorig jaar, maar: op commercieel interessante doelgroepen stijgt NPO Radio 2 juist in rap tempo. Zie hier hoe hard: 25-54 jaar (+0,8 procentpunt), 20-49 jaar (+0,8 procentpunt), 25-59 jaar AB1 (+1,2 procentpunt), B-to-B (+1,2 procentpunt) en Mannen 35-54 jaar AB1 (+4,0 (!) procentpunt).
NPO Radio 2 stijgt relatief gezien het hardst in luisterdichtheid op Mannen AB 35-54 jaar, Vrouwen 25-54 jaar, AB1 35-49 jaar en 25-59 jaar. Hierdoor wordt Inkopen via Vaste kosten per spot op NPO Radio 2 aantrekkelijker.
NPO 3FM daalt 0,1 procentpunt. Het bereik is echter gestegen. De daling komt doordat de luisteraar minder heeft geluisterd (tijdens de zomer wordt er doorgaans minder geluisterd).
Het bereik op NPO 3FM neemt na een periode van daling weer toe: belangrijke stijgers zijn 20-49 jaar (naar 16%) en 25-59 jaar (naar 14,2%). Ook interessante doelgroepen als 25-54 jaar, 25-54 jaar AB1 en 25-59 jaar AB1 zitten in de lift.
NPO 3FM blijft het meest selectief op de doelgroep 25-59 jaar. Op 20-49 jaar is het de tweede zender qua selectiviteit.
De doelgroep B-to-B stijgt explosief bij NPO 3FM: het luistertijdaandeel gaat met 1,1 procentpunt omhoog. Dit is goed voor een tweede plek. De selectiviteit is 171. Ook hiermee is NPO 3FM goed voor een tweede plaats.
Radio 538 blijft marktleider, maar daalt naar 12,0%.
Q-Music is de grote winnaar deze periode met een stijging van 0,5 procentpunt. Reden hiervoor is een enorme stijging in de gemiddelde contactfrequentie (een stijging van 50%). Dit heeft er waarschijnlijk mee te maken dat Q-Music in deze periode ‘Het Geluid’ uitzendt.
Gemiddelde luistertijd op 10+ blijft gelijk met 156 minuten per dag.
Genoemde cijfers zijn op basis van 10+ tenzij anders vermeld
Zin om radio in te zetten? Neem contact op met een van onze accountmanagers over de mogelijkheden!
Geschreven door: Rick Hoving