Als je bij Ster werkt, check je ’s ochtends niet eerst je social media, maar www.kijkonderzoek.nl. En dan zie je dus deze drie topscorers in een weekend. Wat een enorm bereik. Goed nieuws voor de programmamakers. Goed nieuws voor de omroepen. En goed nieuws voor ons natuurlijk. Veel bereik voor de adverteerders die rondom deze toppers zaten.
Mooie rapportcijfers
Veel kijkers voor een programma is natuurlijk belangrijk. Adverteerders weten dat veel mensen hun boodschap hebben gezien - vooral in het blok tussen #BzV en #Floortje op zondagavond! Maar een hoog bereik is niet het enige goede nieuws. De drie programma’s die ik hier nu in de spotlights zet, scoren ook hoge rapportcijfers qua waardering: Boer zoekt Vrouw scoort gemiddeld een 7,9, Floortje een 8,2 en Wie is de Mol? (had ik al gezegd dat dat mijn favoriet is?) zelfs een 8,3!
[Commerciële boodschap]
Belangrijk om te weten bij deze hoge rapportcijfers: De beleving van een tv-programma heeft een sterke invloed op de verwerking van tv-reclame. Keer op keer wordt dit onderstreept. Een tv-commercial rondom een hooggewaardeerd programma is effectiever.
Onze onderzoekstool AdMeasure toont aan dat hoge programmawaardering zorgt voor hogere koopintentie van het getoonde product in een commercial rondom dat programma. Ook breinonderzoek (Ster in samenwerking met Neurensics) laat dit zien.
Kortom, hoe hoger de waardering van een programma, hoe hoger de impact van een commercial die daaromheen te zien is. Het inzetten rondom deze drie mooie programma’s is dus dubbel lucratief en heeft direct effect op je campagne.
Bel gerust om te checken waar we nog ruimte hebben!
Funfacts
Helemaal top natuurlijk, die goeie kijkcijfers en die mooie rapportcijfers, maar ik heb ook nog wat leuke funfacts voor jullie:
Wisten jullie dat…
Ik houd jullie op de hoogte
De komende weken houd ik de kijkcijfers van deze drie topscorers scherp in de gaten. Uiteraard deel ik mijn bevindingen en funfacts graag met jullie!
Geschreven door: Joris van den Ring-Bax