Maar wát een happening. Op de 170.000 m2 tellende beursvloer (zeg maar twee keer de jaarbeurs) liepen 70.000 distributeurs, inkopers, licentiehouders en mediapartners uit meer dan 120 landen de stands weer plat bij alle fabrikanten: van grotere namen (Playmobil, etc.) tot kleinere fabrikanten met speelgoed voor specifieke doelgroepen.
Je komt niet zomaar binnen
Bijzonder detail: de grotere stands zijn afgesloten. Daphne: “Ik ben gewend van een beurs dat alle producten gewoon te zien zijn. Maar dit is een B-to-B-beurs: alle producten staan achter gesloten deuren. Om een stand binnen te komen, moet je een afspraak hebben. Je moet je melden bij de ‘receptie van de beurs’ met een visitekaartje en vervolgens haalt de contactpersoon van de fabrikant/stand jou op. Soms moet je zelfs je mobiele telefoon in een apart tasje stoppen, omdat je ook geen foto’s mag maken.”
De stands van de grotere partijen (bijvoorbeeld die van Lego) blijven overigens het hele jaar staan. Zo’n stand staat dus 52 weken op de beurs, voor die ene week eind januari!
Trends: virtual reality en genderneutraal
Remco: “De speelgoedbeurs is ook hét moment om trends te ontdekken. Wat opviel dit jaar is de opmars van virtual reality als toevoeging aan bestaande producten. Hierdoor wordt het mogelijk om elke kinderkamer om te toveren tot een setting uit een van de bekende blockbusters. Ook worden poppen steeds meer ‘echte’ baby’s, zijn de racebanen uitgebreider dan ooit en worden er meer realistische elementen toegevoegd aan het speelgoed.”
Daphne: “Hadden wij dit ook allemaal in onze kinderjaren? Ik herinner me toch vooral het buitenspelen en/of de buren pesten, haha.”
Licenties spelen een belangrijke rol bij speelgoedproducenten; zo wordt er veel ingespeeld op de grotere bioscoopfilms. In 2018 zien we dit goed terug bij de film Jurassic World: dino’s zijn in allerlei vormen en maten verkrijgbaar.
Een andere opvallende ontwikkeling is dat speelgoed vanuit een genderneutrale blik op de markt wordt gebracht. Of iets voor jongens of meisjes is, mogen we voortaan zelf bepalen en de blauwe (voor jongens) en roze (meisjes) verpakkingen verdwijnen langzaam. Barbie zit op voetbal en Ken rijdt op een paard. Het maakt allemaal niet meer uit en het is wachten op de eerste transgender pop.
NPO Zapp(elin) in de schijnwerpers
Wat wij precies op die beurs doen? NPO Zapp(elin) in de schijnwerpers zetten natuurlijk! De speelgoedbeurs is het perfecte moment om samen met onze relaties naar hun producten en marketingplannen voor het komende jaar te kijken. Vol trots presenteren de marketingmanagers hun producten, heel gaaf om te zien!
Daarnaast laten wij potentiële adverteerders kennismaken met onze mogelijkheden. Net als de speelgoedbranche is het medialandschap continu aan veranderingen onderhevig en daarom moet je steeds weer opnieuw bekijken wat wel werkt of aansluit en wat niet. Wij denken mee met onze relaties en geven graag advies.
Onze vier dagen in Neurenberg waren weer een feest en vlogen voorbij! We hebben veel geleerd, veel gezien en veel gepraat. En onze voeten… Die moeten nog steeds bijkomen van het vele lopen door al die hallen.
Daphne Mylonas en Remco Verweij
Accountmanagers NPO Zapp(elin)