Ondanks kritische geluiden - over gekleurde Pieten, witte Pieten, roetveeg-Pieten of toch zwarte Pieten en over pepernoten die al in augustus in de winkel liggen - krijg ik nog steeds een heel positief gevoel bij 5 december en de aanloop ernaartoe. Warme herinneringen aan vroeger. Met het hele gezin kijken naar de intocht op tv, je schoen vullen met een tekening, een wortel en een mandarijn en de volgende ochtend zo vroeg mogelijk naar beneden racen om de ‘opbrengst’ te bekijken. Het knip-en-plak-werk waarmee je verlanglijstje tot stand kwam. De slapeloze nachten en uiteindelijk het langverwachte heerlijk avondje!

Sommige dingen zijn ‘sinds ik jong was’ nauwelijks veranderd. Nog steeds stijgt de spanning onder kinderen in aanloop naar 5 december. En nog steeds wordt er volop gekeken naar de Sinterklaas-programmering bij de publieke omroep. Sterker nog: het afgelopen jaar werd er - misschien wel door alle commotie - meer dan ooit gekeken naar de intocht en de Sinterklaasjournaals, zowel live als uitgesteld. Naar de intocht keken maar liefst 2,4 miljoen Nederlanders. En dit zijn lang niet alleen kinderen; 570.000 ouders en 559.000 grootouders keken mee.

En dat is mooi nieuws voor adverteerders. Want kinderen (en hun ouders en grootouders) krijgen ook de commercials mee die rondom Sinterklaasprogrammering te zien zijn (op tv en online). Kinderen worden vooral door tv-commercials op ideeën gebracht voor hun verlanglijstjes. En de meekijkende ouders en opa’s en oma’s zijn een mooie bijvangst, want zij zijn natuurlijk degene die de cadeaus kopen.

Door de verschillende discussies over Sint en zijn Pieten groeit ook de belangstelling voor het feest en dat stimuleert de uitgaven, zegt de brancheorganisatie Detailhandel Nederland. Het toenemende consumentenvertrouwen heeft een positief effect op de uitgaven voor 5 december. “Steeds meer mensen zijn optimistisch gestemd over de toekomst. Sinterklaas is het uitgelezen moment om daar uiting aan te geven.”, aldus een woordvoerder van de branchevereniging (Bron: RetailNews).

En ook Kerst is daar een mooi moment voor. Na het uitzwaaien van Sinterklaas is het zeker niet afgelopen met de populariteit van Zapp(elin). Vorig jaar heeft de publieke kinderzender met de serie Vrolijke Kerst (gemiddeld 353.000 kijkers per aflevering, 6+) laten zien dat het het publiek van Het Sinterklaasjournaal goed kan vasthouden. Van de nieuwe kerstserie Kasper en de Kerstengelen (op hetzelfde tijdstip als het Sinterklaasjournaal en als Vrolijke Kerst vorig jaar) verwacht ik ook veel.

En als researchconsultant kan ik het niet laten om nog een paar tips te geven voor Sint- en Kerstcommercials: focus op één boodschap, werk met visuele geheugensteuntjes om de aandacht te trekken en houd je commercial kort.

Ik verheug me nu al enorm om straks met mijn nu anderhalf jaar oude dochtertje Sinterklaas en Kerst te vieren. En als Piet tegen die tijd een andere naam en een ander uiterlijk heeft, vind ik dat prima. Geniet van de mooiste maand van het jaar!