Hot news van het radiofront waar NPO Radio 1 en NPO Radio 2 mooie marktaandelen weten te veroveren. De meest recente cijfers over juni-juli 2016:

  • NPO Radio 1 is grootste groeier deze meetperiode ten opzichte van de vorige. Het aandeel van de zender gaat van 6,9% naar 7,4%

  • NPO Radio 1 groeit 0,5-procentpunt mede te danken aan radio-uitzendingen rondom de sportzomer, onder andere de Tour de France en het EK. In de volgende periode is ook het effect van de Olympische Spelen zichtbaar

  • Met NPO Radio 1 bereik je bij uitstek de zakelijke doelgroep en hoogopgeleide mannen. Deze periode doen ze daar nog een schepje bovenop. Ten opzichte van vorige periode stijgt het marktaandeel onder zakelijke doelgroep 35-49 AB1 met 1,1-procentpunt

  • Het gaat goed met NPO Radio 2 dat uitkomt op marktaandeel van 8,5% (was vorig jaar 8,0%)

  • NPO Radio 2 heeft de trouwste luisteraars onder zowel 20-49, 25-54 en 25-54 AB1. Handig voor adverteerders die snel contacten willen opbouwen

  • Opvallend: NPO Radio 2 is de hardste stijger op de doelgroep M 35-54 AB1 met maar liefst een verhoging van 4,6-procentpunt ten opzichte van vorig jaar. Alle andere zenders leveren in op deze doelgroep

  • NPO 3FM was gestabiliseerd, maar daalt nu weer (-0,3-procentpunt). Het marktaandeel is nu 6,7%

  • NPO 3FM bouwt wél meer contacten op in de doelgroepen 25-54, 20-49 en 25-54 AB1
  • NPO Radio 2 en NPO 3FM hebben samen op 20-49 een bereik van 25,6%: slechts 3,1% daarvan is overlap. En ze bouwen allebei razendsnel contacten op in deze doelgroep: NPO Radio 2 heeft nu de hoogste gemiddelde contactfrequentie gevolgd door NPO 3FM

  • NPO is óók de zendergroep voor de zakelijke doelgroep met een gezamenlijk marktaandeel 32,9%: alle NPO-zenders stijgen op bereik in deze doelgroep
  • Radio 538 is marktleider (12,5%) en breekt daarmee opnieuw haar eigen record
  • Grootste groeier is Sky Radio, die stijgt zowel ten opzichte van vorig jaar 0,6-procentpunt en 0,3-procentpunt ten opzichte van vorige periode. De zender staat nu op plaats 2


Genoemde cijfers zijn op basis van 10+ tenzij anders vermeld

 

Geschreven door

Rick Hoving
projectleider innovatie