Kortom
De creatie van radiocommercials en de tone of voice zijn van invloed op gevoels- en imago-aspecten en daarmee ook op aankoopintentie. Opvallend: de waardering van de nieuwe versie van de radiocommercial (6,8) ligt boven de gemiddelde waardering van radiocommercials (een 6,0). De waardering ligt ook hoger dan de gemiddelde waardering van een tv-commercial (6,5). Er zijn snel grote stappen te maken in verbetering van creatie, met name voor radio. Duidelijkheid (van het onderwerp) is cruciaal in (radio)commercials.
Met een AdMeasure commercialtest krijg je snel en eenvoudig inzicht in de kwaliteit van je commercial. Coca-Cola heeft heel goed laten zien hoe zij inzichten vanuit onderzoek direct toe kunnen passen. Hiermee hebben zij hun radiocommercial en daarmee hun campagne naar een hoger niveau gebracht.
Insights radio
Ster investeert veel in onderzoek. Deze insights over radio willen we je niet onthouden:
- Voeg radio toe aan mediamix met tv en je groeit op spontane merkbekendheid, boodschapoverdracht, imago en merkvoorkeur.
- Koppel de radio- en tv-uiting en groei op merkvoorkeur en koopintentie.
- Radiocommercials met maximaal twee boodschappen trekken meer aandacht, zijn leuker om naar te luisteren en worden langer onthouden dan commercials met meer dan twee boodschappen.
- Noem je website in de radiocommercial en mensen zijn geneigd om informatie op te zoeken.
- Een tag-on heeft een positief effect op duidelijkheid en vergroot de intentie om informatie op te zoeken of aan te vragen.