Ben je benieuwd hoe jouw (cookieloze) banner scoort op merkdoelstellingen als bekendheid, voorkeur en actie-intentie? Doe dan mee aan het Brand Metrics-onderzoek!

Sinds begin dit jaar gebruikt Ster als eerste exploitant in Nederland geen cookies meer voor advertentiedoeleinden. Hiermee zijn we voorbereid op een naderende cookieloze toekomst waarin grote browsers advertentiecookies zullen weren. Wat voor effect heeft dit op jouw online campagne en de resultaten hiervan?

Eerder dit jaar onderzochten we al de verschillen in effectiviteit tussen online campagnes mét en zonder cookies. Wat bleek? Er was geen verschil in kwaliteit. Zo wordt er bijvoorbeeld evenveel geklikt en geconverteerd bij een campagne zonder cookies, als een campagne met cookies.

Om nog verder te kunnen kijken dan de campagneprestatie zijn we in samenwerking met bureau Brand Metrics een nieuw onderzoek gestart dat de brand lift meet van een display-campagne. Op die manier willen we merken inzicht bieden in de effecten van hun banners op de merkdoelstellingen: geholpen bekendheid, overweging van het merk, merkvoorkeur en actie-intentie (zoals van plan zijn om te kopen).

Hoe kan je meedoen aan het onderzoek?

Benieuwd of en in hoeverre deze doelstellingen beïnvloed worden door jouw display-campagne? Neem dan contact op met een van onze accountmanagers en doe mee aan het onderzoek!

Voor deelname is een bannercampagne-inzet van €3000,- nodig. Je krijgt hiervoor gemiddeld zo’n 2 miljoen impressies exclusief uitgeleverd op de domeinen van NOS.nl*. Deze website bereikt gemiddeld maar liefst 2,9 miljoen mensen per dag (6+).

Meer weten?

Claire Alma

accountmanager online
035-6725606 claire.alma@ster.nl

Vul je naam in.
Vul een geldig telefoonnummer in.
Vul je naam in.
Vul een geldig e-mailadres in.

Hoe ziet het onderzoek eruit?

Het onderzoek start met een nulmeting. Dat wil zeggen dat we een vragenlijst plaatsen op NOS.nl voordat je banner live gaat. Deze vragenlijst biedt inzicht in hoeverre het merk reeds bekend is bij de bezoekers van NOS.nl en in hoeverre men overweeg het merk aan te schaffen.

De data uit deze nulmeting bepaalt het merk-startpunt. Dit is het startpunt van jouw merk voordat iemand je banner heeft gezien. Het geeft de startniveaus aan van de vier merkdoelstellingen: geholpen bekendheid, overweging, merkvoorkeur en actie-intentie.

De vragenlijst loopt door tot aan het einde van je campagne. De reacties hierop helpen om te bepalen in hoeverre jouw merk op deze doelstellingen is gegroeid – ofwel: je uiteindelijke brand lift.

Wat zijn de resultaten tot nu toe?

De eerste merken hebben al gebruikgemaakt van Brand Metrics. Zo gingen onder meer Nationale Nederlanden, Simyo, Mobiclaim, Exterioo en DAS je al voor. Hiermee zijn inmiddels ook de eerste campagneresultaten al binnen. Wat bleek? Prachtige uitkomsten! Voor zowel de kleine als de grote merken zijn mooie resultaten te zien en voor alle campagnes is er een uplift in geholpen merkbekendheid.

Zo is voor Exterioo een groei van 8,3% in merkbekendheid te zien. Dit houdt een relatieve uplift in van maar liefst 87%! Ook partijen die reeds een hoge bekendheid hadden, zoals bijvoorbeeld DAS, hebben goede resultaten behaald. Zo had DAS een uplift van 4,8% op geholpen bekendheid. Zeker voor een merk dat al een zo’n hogere bekendheid heeft, is dat een mooi resultaat. Immers, hoe bekender je bent, hoe kleiner de vijver van onbekendheid is.

Ook op de overwegingsdoelstelling zien we mooie resultaten: zo zagen we bij de display-campagne van een telecomaanbieder hierop maar liefst een toename van 3%. De resultaten voor merkvoorkeur en actie-intentie laten zien dat ook daar een display-campagne invloed kan hebben. Al met al reikt de invloed van een banner dus zeker verder dan “alleen” de klik of de impressie.

Interesse?

Wil jij weten wat jouw display-campagne voor deze merkdoelstellingen doet? Neem dan contact op met een van onze accountmanagers.

 

*voorwaarden voor deelname:

  • Minimaal €3.000 inkoop op display bij Ster
  • Benodigd formaat: 300x250
  • Uitlevering alleen op NOS.nl
  • Drie dagen voor de campagne start begint de nulmeting
Neem direct contact op!