Bereik miljoenen Nederlanders
Adverteren bij de publieke omroep
Gratis media-advies

Op maandag 28 augustus start de eerste officiële meting van het vernieuwde kijkonderzoek, als onderdeel van het Nationaal Media Onderzoek (NMO). Naast het vernieuwde NMO Luisteronderzoek dat begin dit jaar werd geïntroduceerd is het kijkonderzoek de volgende mijlpaal om in de toekomst crossmediaal te meten. Wat betekent het nieuwe onderzoek voor klanten van Ster?

COMPLETER KIJKGEDRAG

Het nieuwe NMO Kijkonderzoek beweegt mee met hoe Nederland anno 2023 televisiekijkt. Zo kunnen naast de lineaire kijkers ook de mensen die uitgesteld en online kijken worden meegenomen. Het onderzoek bevat een aantal aanpassingen en belangrijke verbeteringen met als doel om een completer kijkgedrag te registreren op alle devices, schermen en platformen.

Groter panel 

Bij de start van het onderzoek bestaat het kijkerspanel uit ongeveer 3.500 personen (6+). Dit is 32% meer dan in het oude kijkonderzoek. Begin 2024 zal dit opgehoogd zijn naar 3.900 personen (6+), dit zijn 1850 huishoudens. Een groter panel draagt bij aan het goed kunnen meten en rapporteren en zorgt voor een betere betrouwbaarheid en stabiliteit van de cijfers.

In een later stadium wordt het panel nog groter door de toevoeging van 2.800 panelleden uit het Multimedia Panel van Ipsos. Dit panel wordt ook gebruikt voor het NMO Luisteronderzoek.

Nieuwe meters 

Naast het vergrote panel wordt er ook gebruik gemaakt van een nieuwe kijkmeter, de People Meter van Kantar Media, de nieuwste generatie op de markt die fijnmaziger kan meten. De meter kan al binnen vier seconden een koppeling maken aan de juiste content en de juiste zender. Dit komt de kwaliteit van de kijkcijfers ten goede.

Alle huishoudens die deelnemen aan het onderzoek ontvangen ook een zogenaamde Focal Meter. Dit is een routermeter die verbonden is met internet en alle online videoconsumptie en het gedrag op smart tv’s, tablets, smartphones en computers in kaart brengt.

Het vernieuwde onderzoek wordt in drie fases gelanceerd

Eerste Fase

De eerste  fase start op maandag 28 augustus en richt zich op het lineaire kijkgedrag via het grote televisiescherm. Hierbij wordt het live en uitgesteld kijken naar programma’s en commercials tot en met zes dagen na uitzending vastgelegd. Dit is vergelijkbaar met het oude kijkonderzoek. Het belangrijkste verschil is het grotere panel en het gebruik van de nieuwe kijkmeter.

Tweede fase 

Voor het tweede kwartaal van 2024 staat de tweede fase gepland waarin de data van de Focal Meter samen met de data van de websites en apps van broadcasters en operators wordt toegevoegd aan de data uit de People Meter.

Derde fase

De derde fase richt zich op de integratie van data uit het Multimedia panel met aanvullende informatie over het buitenshuis kijken. Naar verwachting zal dit in de loop van 2024 worden gelanceerd.

Meer weten over het nieuwe onderzoek. Bekijk dan deze video van het NMO.

Wat betekent het nieuwe onderzoek voor klanten van Ster?

Een nieuwe methode en een nieuw panel kunnen verschillen met zich meebrengen, maar het kijkgedrag verandert niet door het vernieuwde onderzoek. Er wordt alleen anders gemeten.

Voor de prijzen geldt dat de huidige GRP-tarieven en inkoopmogelijkheden voor tv in 2023 onveranderd blijven. Er volgt geen transitie-index zoals bij de introductie van het NMO Luisteronderzoek wel het geval was.

Ook technisch gezien zullen onze klanten niets merken van de overgang. Aan de hand van de testdata hebben wij de prognoses in de al ingekochte campagnes al aangepast en alles is gereed voor het boeken van toekomstige campagnes. Kortom, wij zijn er klaar voor.

Meer weten? 

Wil je meer weten over het nieuwe kijkonderzoek? Kijk dan op de website van het NMO, check de veelgestelde vragen of neem voor vragen gerust contact met ons op.

Meer weten?

Meer weten?

Kees-Jan van Ruler

media-adviseur
+31 35 672 55 64 kees-jan.van.ruler@ster.nl

Vul je voornaam in.
Vul je achternaam in.
Vul je e-mail in.
Vul je telefoonnummer in.
Vul je voornaam in.
Vul je achternaam in.
Vul een geldig e-mailadres in.

Meer over NPO TV en Radio

Een halfjaar NMO-luisteronderzoek: vijf bevindingen

NMO introduceert transitie-indexen voor nieuw luisteronderzoek

het effect van NPO Radio