Wat kost adverteren op radio?
Via Ster kun je radioreclame inzetten op de radiozenders van de publieke omroep, waaronder: NPO Radio 1, NPO Radio 2, NPO 3FM, NPO Klassiek, NPO Radio 5 en NPO FunX. Daarnaast is het ook mogelijk om op de regionale zenders in te kopen via Ster. Het tarief voor een radiocampagne hangt van een aantal factoren af. Hierbij kun je denken aan het aantal spots, de periode, de doelgroep en het budget. Een radiocampagne bij Ster is mogelijk vanaf € 10.000.
Wat bereik je met zo’n budget? In onderstaand schema zie je drie voorbeelden.
Budget |
GRP's |
Spots |
Gemiddelde contactfrequentie |
Bereik in doelgroep 25-67 jaar |
€10.000 |
56 |
378 |
2,7 |
20,5% (2.001.825 mensen) |
€15.000 |
84 |
566 |
3,5 |
24% (2.343.600 mensen) |
€20.000 |
112 |
748 |
4,2 |
26,4% (2.577.960 mensen) |
Bovenstaande voorbeelden zijn indicaties op basis van een campagne van twee weken (april 2024), met een spotlengte van 20 seconden. Bij deze indicatie is gebruikt gemaakt van referentiedata uit 2023. Wil je het bereik en de kosten voor jouw campagne weten? Neem dan contact op of vul de campagnecalculator in om te ontdekken wat een campagne bij Ster jou kan opleveren.
GRP (Gross Rating Point) staat voor kijkdichtheid en dit bereken je door de contactmomenten (gemiddelde contactfrequentie) met het bereik binnen de doelgroep te vermenigvuldigen.
Prijs reclamecampagne radio
Bij Ster kun je op twee manieren radioreclame inkopen: op basis van bereik/GRP’s en op basis van vaste kosten per spot.
Inkoop op basis van GRP’s
De meest gebruikelijke manier is om een campagne in te kopen op basis van een afgesproken aantal GRP’s dat je wil realiseren (combinatie van bereik en gemiddelde contactfrequentie). In een bepaalde periode zetten we je commercial dan op meerdere momenten in om dat bereik te genereren.
Vaste kosten per spot
Met de optie vaste kosten per spot kies je zelf je reclameblok en ben je verzekerd van een vaste prijs. De prijs wordt bepaald op basis van de lengte van de spot en de zender waarop je wil adverteren.
Onze accountmanagers helpen je graag bij het maken van de juiste keuze op basis van jouw doelstelling en budget.
Crossmediale campagne
Nog meer resultaat behalen met jouw radiocampagne? Denk dan eens aan een crossmediale campagne. Hiermee vergroot je de impact van jouw campagne. De prijs van een crossmediale campagne is sterk afhankelijk van de combinatie van mediumtypen die je gaat inzetten, de lengte van de spots en de periode waarin je deze wilt inzetten. Op het moment dat je meerdere mediumtypen gaat inzetten bij Ster ontvang je (als je boven een bepaald budget besteedt) ook extra korting, een multimediale volumekorting op de basisprijs. Onze accountmanagers adviseren je graag over de beste inzet om jouw doelen te behalen of bekijk de brochure voor de mogelijke kortingen.
Uitgelichte inkoopopties
Naast onze reguliere inkoopmogelijkheden bieden wij ook uitgelichte inkoopopties voor radioreclame op de publieke omroep. Denk hierbij aan adverteren rondom grote (sport)evenementen. Neem voor meer informatie contact met ons op of bekijk onze pagina met uitgelichte inkoopopties.
Maar niet alleen voor speciale momenten, ook voor specifieke organisaties is er een speciaal aanbod. Zo hebben we voor niet-commerciële organisaties de mogelijkheid om ook online reclame in te kopen en is Ster bij uitstek goed om een doelgroep met interesse in cultuur te bereiken.