Wat is er gebeurd in de luisterperiode september-oktober 2016? Onder andere een mooie stijging voor NPO Radio 1 en NPO Radio 2 op de doelgroep 35-49 jaar AB1. Bovendien blijft NPO 3FM één van de meest selectieve zenders op commercieel interessante doelgroepen. Hierbij de belangrijkste radiofacts op een rij.

  • NPO Radio 1 stijgt met 0,3 procentpunt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Ten opzichte van de afgelopen periode daalt de zender, maar dat is logisch, want deze luisterperiode moet NPO Radio 1 het zonder sportzomer doen.

  • NPO Radio 2 blijft gestaag stijgen, nu met 0,1 procentpunt. Deze stijging is ook te zien in vergelijking met de vorige periode.

  • NPO Radio 2 is met 3,9 procentpunt groei op de doelgroep Mannen AB1 35-54 jaar de hardste groeier in deze doelgroep. Radio 538 daalt op deze doelgroep: -4,1 procentpunt.

  • Mooie resultaten voor NPO Radio 1 en NPO Radio 2 op de doelgroep 35-49 jaar AB1. De zenders stijgen beide 1,8 procentpunt. Alleen Q-Music groeit harder met 2,9 procentpunt. Radio 538 levert hier 3,2 procentpunt in.

  • Deze luisterperiode stabiliseert NPO 3FM op 6,3% luistertijdaandeel.

  • NPO 3FM blijft één van de meest selectieve zenders op commercieel interessante doelgroepen. De zender neemt een tweede plek in op de volgende doelgroepen: 20-49 jaar, 25-54 jaar AB1, B-to-B, 35-49 jaar AB1, 25-59 jaar AB1 en 25-59 jaar.

  • Deze luisterperiode is de doelgroep Boodschappers + kind weer selectief op NPO 3FM (met een selectiviteit van 103).



  • Ook in de periode september-oktober 2016 blijven NPO Radio 4 en NPO Radio 5 de hoogste selectiviteit behouden op de doelgroep 50+, met respectievelijk 214 en 221.

  • Opvallend: NPO Radio 5 stijgt op B-to-B van een gemiddelde contactfrequentie van 28,6 naar 48,5. De zender blijft wel een heel lage selectiviteit houden op deze doelgroep. Het is daarmee de zender met de meeste contacten op deze doelgroep.

  • Op 20-49 jaar heeft Q-Music een luistertijdaandeel van 16,1%, de hoogste ooit voor de zender. Dat is een stijging van 1,6 procentpunt. NPO Radio 2 doet het bijna even goed met een stijging van 1,2 procentpunt op deze groep (en is hiermee de op één na snelste groeier op 20-49 jaar). NPO 3FM staat op de derde plek met een luistertijdaandeel van 9,7%.


Vergelijkingen zijn op basis van 10+, in vergelijking tot dezelfde periode vorig jaar tenzij anders vermeld.

 

Geschreven door

Rick Hoving
projectleider innovatie