Vorige week tijdens Ster Focus 2021 is een laatste stand van zaken gedeeld over de invloed van politieke besluiten op (online) adverteren bij Ster. Inmiddels zijn deze plannen in de Tweede Kamer besproken. Lees hier alles over de laatste ontwikkelingen en de wijzigingen die vanaf 1 januari 2021 zullen ingaan.

Belangrijk om te vermelden is dat het wetsvoorstel nog naar de Eerste Kamer moet en pas definitief zal zijn als deze akkoord gaat. Wanneer dit zal zijn, is nog onduidelijk. Onderstaande is daarom de voorlopige situatie. 

Halvering tv-reclamezendtijd

Halverwege 2019 heeft minister Slob van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap in een visiebrief plannen aangekondigd om tv-reclame voor acht uur ’s avonds te verbieden. Inmiddels is deze visie – na intensief contact van Ster met politieke partijen en het ministerie – gewijzigd.

In plaats van het originele plan om tv-reclame voor acht uur ’s avonds direct af te schaffen, zal vanaf 1 januari worden toegewerkt naar een stapsgewijze halvering van het wettelijk toegestane aantal reclameminuten in 2027 op de lineaire tv-kanalen van de NPO. Een aanzienlijk minder ingrijpend alternatief dat door Ster zelf is aangedragen. Hierdoor blijft adverteren op tv overdag mogelijk.  

Reclame rondom kinderprogrammering

Reclame rondom Zapp(elin) zal grotendeels verdwijnen. Enkel boodschappen van algemeen nut blijven mogelijk. De definitie van algemeen nut, een term bedacht door Ster, wordt tevens nog nader bepaald maar zal gaan om boodschappen van onder meer culturele instellingen, goede doelen en politieke partijen. 

Klanten die zich richten op kinderen kunnen nog steeds bij Ster terecht: vanzelfsprekend blijft het mogelijk om reclame te maken rondom andere programmering en deze te richten op (groot)ouders.  

Online reclame bij Ster

Ook voor online reclame bij Ster gaat er vanaf 1 januari het nodige veranderen. Zo zal er geen reclame meer ingekocht kunnen worden voor online video, met uitzondering van boodschappen die onder de definitie van algemeen nut vallen.

Goed nieuws is dat online display – banneradvertenties – voorlopig wel doorgaan. Het ziet ernaar uit dat dit heel 2021 mogelijk zal zijn. Hetzelfde geldt voor reclames op platforms van derden, zoals YouTube.    

Hoe nu verder?

Zoals vermeld, is bovenstaande de voorlopige situatie. Indien er iets wijzigt of er nieuws te melden is, zullen wij je uiteraard informeren. Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Meer weten?

Remco Verweij

accountmanager
035-6725591 remco.verweij@ster.nl

Vul je naam in.
Vul een geldig telefoonnummer in.
Vul je naam in.
Vul een geldig e-mailadres in.

Gerelateerd

Terugblik: Ster Focus 2021 over de kracht van aanpassen

Ster tevreden over eerste wijzigingen visie minister, maar ook kritisch