Bereik miljoenen Nederlanders
Adverteren bij de publieke omroep
Gratis media-advies

Wat kan radio doen voor het werven van nieuw personeel? Cegeka ondervond het, mét effect: 258% meer bezoek op de site. Waarom koos Cegeka voor radio en wat heeft de campagne hen tot nu toe gebracht?

De arbeidsmarkt staat op dit moment flink onder druk. Dat komt met name door een recordgroei van het aantal openstaande vacatures (82 duizend). In het tweede kwartaal van 2021 stonden er tegenover elke 100 werklozen 106 openstaande vacatures (CBS). Vooral in de IT-branche is het lastig om deze vacatures te vullen. Reden voor Cegeka - aanbieder van IT-oplossingen, diensten en consultancy - om een wervingscampagne op radio te starten. Doel: goede IT’ers en IT-consultants aantrekken.

Waarom het medium radio?

“Met de radiocampagne bereiken we een brede doelgroep; deze campagne is een mooie aanvulling op onze online campagnes. Daarnaast ondersteunt de campagne - en de daarmee verkregen hogere bekendheid - het werk van de recruiters, die minder tijd kwijt zijn aan het vertellen wie Cegeka is.”

En wat was voor jullie de belangrijkste aanleiding om bij Ster in te zetten?

“Het was op advies van het mediabureau (Zigt), die heeft gekeken naar ons budget en onze doelgroep. Daaruit is een mix gekomen van digitale radio en etherradio en bereik- en nichezenders. De NPO-zenders NPO Radio 2 en NPO 3FM hadden daarin een groot aandeel. Wij zijn een organisatie met een bescheiden marketingbudget en een massamedium als radio ligt niet voor de hand. Het was voor ons een grote stap en heel prettig dat we deze stap konden nemen binnen het budget.”

Wat was de insteek van de campagne?

“Met de radiocampagne willen we Cegeka bekender maken als aantrekkelijke en ambitieuze IT-werkgever in Nederland, waar volop mogelijkheden zijn om je te ontwikkelen en met ons mee te groeien. Ook is de campagne bedoeld om IT’ers en IT-consultants naar onze werken-bij website te trekken.”

Hoe was het voor jullie om een radiocommercial te laten maken?

“Ik ben zelf bij de opnames aanwezig geweest en vond het bijzonder leuk om mee te maken. Knap ook hoe subtiele aanpassingen in uitspraak een groot verschil kunnen maken.”

Wat heeft het jullie tot nu toe gebracht?

“Uit onderzoek is gebleken dat de uplift in websiteverkeer groot was, 258% meer traffic dan we hadden kunnen verwachten als we geen radio hadden ingezet. Ook was er een positief resultaat in aantallen pageviews en ingevulde sollicitatieformulieren, wat natuurlijk het uiteindelijke doel is. We hadden gehoopt dat radio zou bijdragen aan het websiteverkeer en zijn blij dat dit inderdaad ook gebeurd is.”

Cegeka kon als een van de eerste merken meelopen in de Ster Radiometer, een pilot van Ster samen met Mediasynced. Daarin analyseerden we het effect van de radiocampagne op de websitebezoeken aan de hand van NLO-radiocijfers en Google Analytics. Mediasynced heeft hier een geavanceerd model voor ontwikkeld. Er werd een flinke groei gemeten van het aantal sessies op de website van Cegeka. Daarnaast zagen we een verdubbeling (+99%) van het aantal bezochte pagina’s en de behaalde doelen (invullen van sollicitatieformulier, +122%).

Wat heeft voor dit succes gezorgd denk je?

“Ik denk een combinatie van die factoren. Waar ik heel blij mee ben is dat uit de radiocommercialtest is gebleken dat de commercials de doelgroep bovengemiddeld aanspreken. De tone of voice, de inhoudelijke boodschap en associaties die we ermee oproepen werden tijdens de test erg goed beoordeeld. De spontane herinnering van de naam Cegeka was nog wat laag, maar dat is denk ik niet vreemd voor een startende adverteerder.”

Whitepaper Audiostrategie

Test je commercial met Ster AdMeasure

Voor Cegeka hebben we met onze onderzoekstool Ster AdMeasure een radiocommercialtest uitgevoerd. Met AdMeasure testen we al 15 jaar commercials. Dat doen we, omdat het succes van een campagne voor een heel groot deel wordt bepaald door de creatie. We geven graag inzicht in de effectiviteit en mogelijke verbeterpunten.

De resultaten voor Cegeka lieten zien dat de gedragsintenties hoog waren na het luisteren van de radiospot. Men werd door de creatie geactiveerd om het te delen met anderen en de website te bezoeken. Dit voorspelde een hoge toename van het websiteverkeer. Deze hoge gedragsintenties kwamen onder andere voort uit dat men de radiocommercial prettig vond om naar te luisteren en de boodschap duidelijk overkwam. Hoewel merknaam Cegeka drie keer genoemd werd in de commercial, was de merkherinnering nog wat aan de lage kant. Dit zal vanzelf verder toenemen bij het herhaaldelijk uitzenden van de commercial. Een prettig inzicht: de IT’ers in het panel hadden een significant hogere merkherinnering na het luisteren van de commercial dan de overige respondenten. Voor de primaire doelgroep was de creatie dan ook zeer effectief.

Wil je ook inzicht in de effectiviteit van je commercial? Neem contact met ons op.

Contact

gaan we cegeka blijven horen op de radio?

“Als het aan mij ligt wel. Ook het adverteren bij Ster is goed bevallen. Het was heel prettig om goed ontvangen te worden en gebruik te mogen maken van verschillende onderzoeken. De resultaten van de onderzoeken werden goed toegelicht. Ik ben heel professioneel en snel geholpen door de accountmanager en researcher. Dank daarvoor.”

Tot slot, heb je een gouden tip voor bedrijven die een wervingscampagne overwegen op radio?

“Ja! Zeker gebruik maken van de commercialtest. Wij kregen hem kosteloos, maar anders zou ik hem zeker mee begroten.”

Wil je net als Cegeka met een (wervings)campagne te horen zijn op de hooggewaardeerde radiozenders van de NPO? Een radiocampagne bij Ster is al mogelijk vanaf 10.000 euro. Neem contact op met een van onze accountmanagers voor meer informatie.

Ook interessant

Coca-Cola

Bruna