Landelijke televisiecampagnes niet meer ondenkbaar na eerste positieve ervaring voor adverteerder met kleiner budget.

We horen het vaak: adverteren op landelijke televisie is te duur en onhaalbaar voor organisaties met een wat kleiner budget. Laat staan een goede, volwaardige campagne voeren. Niks is minder waar: effectief adverteren op televisie met een kleiner budget kan heel goed zelfs. Gladskin, een revolutionaire nieuwe aanpak voor mensen met een huidaandoening, is daar één van de voorbeelden van.

De producten van Gladskin bieden een gerichte aanpak voor mensen met huidproblemen. Op de huid bevinden zich namelijk miljarden bacteriën, welke bijna allemaal bijdragen aan een gezonde huid. Eén van de bacteriën die wél problemen (zoals acne, eczeem en rosacea) veroorzaakt, wordt aangepakt met de producten van Gladskin. Zij zijn pionier in de ontwikkeling van zogenaamde Endolysines (Staphefekt): hun producten zijn de eerste ter wereld die alleen deze slechte bacterie doodt en de goede bacteriën met rust laat. 

Toen ook in het NPO1-programma ‘Dokters van Morgen’ een aflevering werd gewijd aan mensen met huidproblemen en de rol van Staphefekt, besloten ze bij Gladskin om de aandacht die er voor het onderwerp was in te zetten om de merknaam te versterken. Er werd twee weken primetime televisie ingezet. Niet zonder succes: zoveel aankopen dat er bijna niet aan de vraag kon worden voldaan!

Een groot bereik

Het uitzenden van je commercial op TV is een goede manier om een groot bereik te creëren, bekendheid van je merk te vergroten en deze te versterken. Met deze doelen in het achterhoofd werd er eind 2018 onder andere televisiezendtijd ingekocht, in primetime bij Ster. De campagnes hadden een groot effect in traffic naar de website. In de twee weken na de uitzending van Dokters van Morgen ging Gladskin weer adverteren, met klinkende resultaten tot gevolg.

Door middel van Google Analytics kon Gladskin zelf precies bijhouden wanneer de pieken op de website waren in relatie tot de uitzendingen van de spot op TV. Hierin was duidelijk te zien dat wanneer de spot op TV was geweest er een toename was in het aantal website bezoeken.

Daarnaast vroegen zij aan klanten die een bestelling op de website hadden geplaatst hoe zij in aanraking waren gekomen met de producten van Gladskin. De uitzendingen op televisie bleken hierin een groot aandeel te hebben: ruim een kwart van de bezoekers gaf aan via reclame op de NPO bij Gladskin gekomen te zijn. 

De effectiviteit van de commercial van Gladskin is ook getest in AdMeasure, de onderzoekstool van Ster. Ook daaruit kwam naar voren dat de spot mensen aanzette tot actie. 10% van de respondenten gaf aan dat de commercial hen aanzet om de website van Gladskin te bezoeken, wat beduidend hoger is dan gemiddeld in vergelijkbare branches. De AdMeasure leverde voor Gladskin nog veel meer waardevolle inzichten op. Zo werd de spot als geloofwaardig beoordeeld door bijna de helft van de respondenten (47%) en vond 32% ‘m aansprekend. Ook deze uitkomsten zijn fors hoger dan gemiddeld in vergelijkbare branches.  

Na het succes van de campagne is besloten de inzet op televisie even op een lager pitje te zetten. Maar de combinatie van de inzichten uit het Ster AdMeasure onderzoek en de toename van traffic naar de website zijn voor Gladskin een positieve ervaring geweest. Toekomstige campagnes voeren op televisie is hierdoor niet ondenkbaar en zeker niet onhaalbaar.

Bronvermelding

  • De effectieve inzet van TV campagnes, 2014, Ster.

Meer weten over commercialtests?

AdScan & AdMeasure

De effectieve inzet van tv-campagnes