Met radio bereik je, ook met een relatief klein budget per maand, de doelgroep die jij voor ogen hebt. Ook voor Loo van Eck bleek de inzet op radio een schot in de roos. Zij bereikten met 100% inzet op NPO Radio 1 met hun zomertrainingencampagne het gewenste resultaat: alle trainingen waren binnen een mum van tijd volgeboekt.

Loo van Eck is de grootste opleider in schrijven in Nederland. Het communicatiebureau helpt mensen en organisaties bij het verbeteren van hun (schriftelijke) communicatie en is vooral actief in de branches: overheid, financiële dienstverlening, woningcorporaties en diverse andere commerciële organisaties. Een speler van dit formaat hoort op de radio thuis!

‘Ons doel is om de naamsbekendheid van Loo van Eck onder onze doelgroep te vergroten.’ Aldus Mascha van Zwieten, manager Marketing en Communicatie van Loo van Eck. ‘Zoeken organisaties een training voor het verbeteren van communicatievaardigheden? Dan moeten ze meteen aan Loo van Eck denken! Maar hoe realiseer je snel een groot bereik onder onze doelgroep?’ Van Zwieten: 'We wilden ook managers en directeuren van organisaties bereiken die we nog niet bereiken via onze andere marketingkanalen. Radio blijkt daarvoor een heel goed kanaal! En een groot deel van de luisteraars van NPO Radio 1 valt binnen onze doelgroep. Ook die mensen willen wij inspireren om hun communicatievaardigheden te verbeteren.'

Na een adviesgesprek met Denise Rijnvis, accountmanager bij Ster, bleek een campagne bij NPO Radio 1 bij uitstek geschikt voor de wensen en het budget. Radio 1 is voor Loo van Eck namelijk een passende zender om managers, directies en andere beslissingsbevoegden binnen organisaties te bereiken. Met 2,3 miljoen luisteraars per week biedt Radio 1 een hoog bereik en daarnaast is de zender snel inzetbaar.

Invulling campagne

Omdat Loo van Eck voor het eerst een radiocampagne ging inzetten, heeft de organisatie bewust gekozen voor exclusieve inzet op Radio 1. Om de merkbekendheid verder uit te breiden, zet Loo van Eck het hele jaar maandelijks een nieuwe commercial in waarin steeds een andere training centraal staat. Mediadruk speelt namelijk een belangrijke rol in het creëren van top of mind bekendheid.

De inzet is altijd een hoofdspot van 15 seconden in combinatie met tag-on van 5 seconden. Uit onderzoek blijkt dat het inzetten van een tag-on goed werkt om duidelijk te maken wie de afzender van de eerste boodschap is. Daarnaast kan een tag-on de consument aanzetten om informatie over het merk op te zoeken.

We merken dat veel mensen onze spots horen. Van klanten, prospects, familie en vrienden tot bezoekers op congressen waar we staan. Ook zij zijn enthousiast! Ze horen niet alleen onze naam, maar weten zich vaak ook de inhoudelijke boodschap te herinneren. Dat is natuurlijk super om te horen! Verder maakt het mij en alle LVE’ers trots om onze bedrijfsnaam op de landelijke radio te horen.

Wat leverde het tot nu toe op?

‘Bij een actiematige commercial kun je goed zien wat de effecten zijn. Dat was onder andere het geval bij onze commercial in mei over onze zomertrainingen: alle twaalf zomertrainingen zaten binnen een mum van tijd vol met enthousiaste cursisten. Er werden zelfs nog een aantal extra trainingen georganiseerd en we moesten helaas ook heel wat geïnteresseerden teleurstellen. Die radiocampagne was dus goed meetbaar en bleek zeer effectief. Bij de niet actiematige commercials merken we dat we flink meer bezoekers op de site hebben, die daar een tijd op blijven ‘hangen’ en dus kennis met ons maken.’

 

Mede door de inzet op NPO Radio 1 waren onze zomertrainingen in een mum van tijd vol!

Mascha van Zwieten

Manager Marketing en Communicatie van Loo van Eck

Mascha van Zwieten: ‘We hebben radiocommercials toegevoegd aan onze andere marketinguitingen. Het is nu een mooie mix van middelen/kanalen die we inzetten. Bovendien versterken en ondersteunen ze elkaar. Dat bevalt erg goed.’

Wat je doelstellingen ook zijn of wat je budget ook is, wij willen je graag helpen om jouw doelgroep te bereiken. Wil je meer informatie over adverteren bij Ster of advies op maat? Neem dan contact op met een van onze accountmanagers!