Waarom is het slim om als relatief nieuw merk in te zetten op tv-reclame? Met welke mediadruk kan je dat het beste doen? Welke resultaten levert een tv-campagne op voor de naamsbekendheid, het websiteverkeer en het zoekgedrag naar je merk? Deze klantcase bevat nuttige tips en lessen voor de starter op het gebied van tv-reclame. Ook krijg je een concreet inzicht in hoe je als merk met een tv-campagne een groter publiek kan bereiken.
We waren positief verrast dat een televisiecampagne binnen de mogelijkheden van ons budget lag. We konden nog moeilijk inschatten welke resultaten we konden verwachten, maar we wilden graag deze kans grijpen om te kijken of we een groter publiek konden bereiken en zodoende hen konden inspireren met onze groentetortilla’s.
Hoe zet je een nieuw product op de kaart? No Fairytales is met hun groentetortilla’s hard aan de weg aan het timmeren om Nederland te helpen meer groente te laten eten. Om meer merkbekendheid te genereren onder een groot publiek en de verkoop een boost te geven, ging No Fairytales voor het eerst op televisie in mei 2020. Mooie resultaten lieten niet lang op zich wachten.
No Fairytales ontstond vijf jaar geleden vanuit de ambitie om mensen te helpen bij het verhogen van hun groenteconsumptie, op een lekkere en makkelijke manier. Gezond eten moet iets zijn waar je niet over na hoeft te denken, volgens oprichtster van No Fairytales, Bernadette Kooijman. Zo ontstond het idee voor groentetortilla’s. De groentetortilla’s helpen om gemakkelijk een stapje beter te eten, niet alleen omdat ze bijna voor de helft uit groenten bestaan, maar ook omdat ze met veel meer groenten worden gevuld.
Met een ambitieus product in de schappen van de supermarkten is succes op grote schaal alleen nog niet gegarandeerd. Bekendheid voor je merk en product is nodig om te kunnen groeien als merk. De groentetortilla’s liggen bovendien in het koelschap – geen standaard plek waar de consument gaat kijken als hij op zoek is naar tortilla’s of wraps. Het was belangrijk dat deze boodschap een grote groep mensen zou bereiken.
De commercial
No Fairytales koos ervoor om met een vrolijke commercial van slechts 15 seconden op tv te gaan. Samen met een research consultant van Ster is bekeken hoe er optimaal gebruik gemaakt kon worden van de korte spotlengte. Dit resulteerde in een krachtige televisiecommercial. De commercial is getest met de onderzoekstool Ster AdMeasure en scoorde zeer goed. De spot werd goed gewaardeerd, was opvallend, duidelijk en origineel.
In mei 2020 was No Fairytales voor het eerst op televisie te zien. Het was voor hen het ideale moment om het grote publiek te bereiken. Veel adverteerders trokken zich om uiteenlopende redenen tijdelijk terug door de situatie rondom het coronavirus. Dit maakte het voor No Fairytales mogelijk om juist wél opvallend aanwezig te zijn en te profiteren van gunstige tarieven en het grote bereik van de NPO.
De resultaten
Met de campagne in mei wist No Fairytales een bereik van meer dan 65% te behalen in de leeftijd 25-67 jaar: dat zijn maar liefst 6,3 miljoen mensen. Zij zagen de commercial gemiddeld bijna 8 keer in de twee weken durende campagneperiode. Dat is een fikse mediadruk en dit was te zien in de door No Fairytales behaalde resultaten:
- Een significante toename van 8% in merkbekendheid.
- 50% meer zoekgedrag op No Fairytales, worteltortilla, groentetortilla’s.
- 38% meer websitebezoeken.
Een goede reclamecampagne bestaat uit de juiste media-inzet en ijzersterke content. Wil je zeker weten dat jouw campagne de juiste snaar raakt bij de doelgroep? Maak dan voor je campagne live gaat op radio, tv of online gebruik van de commercialtests van Ster.
3 belangrijke lessen over reclame maken op televisie:
- Eén tv-flight met voldoende mediadruk geeft al resultaat.
Als starter op het gebied van tv-reclame, zie je snel resultaat van het bereiken van een grote groep mensen via tv. Meten is weten! Kijk wat er gebeurt op verschillende KPI’s zoals sales, websitebezoeken, zoekgedrag en je merkbekendheid. - De kracht van creatie: kort is vaak krachtig.
Veel secondes heb je niet nodig om je merk en boodschap goed over te brengen als nieuwe adverteerder. Juist in een korte commercial ben je verplicht om tot de kern te komen. Een goed gevoel overbrengen kan al door goed gebruik te maken van kleur en muziek. - Op televisie adverteren is minder duur dan vaak wordt gedacht.
Het instapbedrag is uiteraard hoger dan voor bijvoorbeeld een online campagne, maar het is de investering waard door het bereik en de impact die je ermee maakt. Bovendien valt het instapbedrag veel nieuwe merken erg mee. Een tv-campagne kan namelijk al vanaf € 25.000,-.
De toekomst
Voor No Fairytales smaakte de kennismaking met tv naar meer:
We hadden in september eigenlijk al een doorstart willen maken met de tv-campagne, maar dit moesten we helaas staken door onvoorziene omstandigheden. We kunnen niet wachten om weer op tv te gaan. Nederland zal zeker nog van ons gaan zien en horen.
Alle lichten staan op groen en bij No Fairytales kijken ze ernaar uit om grote stappen te maken en nog meer mensen te helpen bij het eten van meer groente, op een lekkere en makkelijke manier.
Wil je ook je merkbekendheid een boost geven met tv-reclame? Neem dan contact met ons op.
Meer weten over tv-reclame?
Ster kan op alle gebieden ondersteunen: het meten en optimaliseren op jouw KPI’s, het testen en verbeteren van je creatie en het uitwerken van een campagne met sterke mediadruk waardoor je impact maakt. Meer weten over hoe jij als merk tv-reclame het beste kan inzetten? Ster heeft alle tips en tricks over tv-creatie en -inzet op een rij gezet in de whitepaper Scoren met tv-reclame (2020).