Scoren op het WK: 50% meer productaanvragen na succesvolle campagne bij Ster

Een groot publiek bereiken rondom een groot sporttoernooi? Financieel bedrijf OPR-Finance zette de stap vorig jaar zomer tijdens het WK voetbal. Mét resultaat: “we zagen maar liefst 50% meer aanvragen van onze bedrijfsleningen”. Benieuwd wat reclame rondom een sportevent een merk kan brengen? En hoe jouw bedrijf kan scoren tijdens het WK vrouwenvoetbal deze zomer? Lees het verhaal van een voorganger.

Reclame als investering in vertrouwen
OPR-Finance is een van origine Fins bedrijf, maar inmiddels werkzaam in Zweden, Denemarken, Tsjechië en Nederland. Het bedrijf verstrekt leningen aan consumenten en bedrijven. Na een radiocampagne bij Ster in het voorjaar van 2018, besloten ze ook een tv-campagne in te zetten om hun bedrijfsleningen in Nederland aan de man te brengen. Letterlijk, met een mannelijke doelgroep. De keuze viel op inzet rondom het Wereldkampioenschap voetbal, in Rusland gehouden en door de NOS uitgezonden. Fred van den Berg, Country Manager Nederland: “Het doel van de campagne was tweeledig: het vergroten van onze naamsbekendheid onder onze doelgroep (mannen 35-54) en het verhogen van de verkopen in deze periode. Wij zagen het maken van reclame als een investering in het merk “OPR”. Het draagt bij aan het vertrouwen van potentiële klanten en als nieuwe speler op de markt konden we dit gebruiken.”

“Wij zagen het maken van reclame als een investering in het merk ‘OPR'.”

Fred van den Berg

Country Manager Nederland

Waarom het WK voetbal?
In het WK zag OPR-Finance een mooie match met hun mannelijke doelgroep. Van den Berg: “Het WK trekt veel mannelijke kijkers en was in de zomer periode een mooie manier om een flink deel van onze doelgroep te bereiken.” Daarbij biedt een sportevent een mooi, kwalitatief umfeld voor een campagne. Voetbaltoernooien zijn populair en uit onderzoek weten we dat de waardering voor een programma (in dit geval de wedstrijden en het programma ‘Studio Rusland’) afstraalt op jouw commercial rondom dat programma. Die wordt daardoor ook beter beoordeeld.

Wat leverde het op?
Eén van de doelen was het vergroten van de naamsbekendheid van OPR-Finance. Een tv-campagne is daar bij uitstek geschikt voor. Dit komt met name door het grote bereik dat je met tv behaalt. Dat was ook terug te zien bij OPR-Finance. Het bedrijf bereikte in slechts 3 weken 62% van alle Nederlandse mannen tussen de 35 en 54 jaar, bijna 1,5 miljoen Nederlanders! Een groot bereik, zeker tijdens een WK waar Nederland zelf niet aan meedeed. Van den Berg: “Dit maakte deze campagne heel waardevol. In onze gesprekken met klanten merken we dat men ons kent van televisie en dat ze ons daarom vertrouwen.”

“In onze gesprekken met klanten merken we dat men ons kent van televisie en dat ze ons daarom vertrouwen.”

Fred van den Berg

Country Manager Nederland

Daarnaast zorgde de tv-campagne bij Ster ook voor een flinke boost in de conversie: “We zagen meer traffic gedurende de WK-periode ten opzichte van dezelfde periode het jaar ervoor. En maar liefst 50% meer aanvragen vergeleken met de maanden waarin we geen ‘extra’ reclame maakten!” Ook dit is in lijn met wat we weten uit onderzoek: reclame rondom zo’n sportevent zorgt voor de verhoging van de koopintentie van je product.

Hét sporttoernooi van 2019
Dit jaar staat er weer een mooi sportevent op de agenda: het WK voetbal voor vrouwen. Het mooie aan dit toernooi is dat vrouwenvoetbal, naast mannen, ook veel vrouwelijke kijkers trekt. Daarbij worden vrouwensporten positiever gezien – onder andere meer inspirerend en progressiever – dan mannensporten en daarop kun je als merk mooi meeliften. Dit is het zogeheten image-transfer-effect, waarmee je positieve kenmerken van (in dit geval) vrouwensport aan je merk kunt linken. Goed nieuws voor kleinere merken die nog aan hun imago willen bouwen: zij profiteren sterker van dit effect dan merken met een gevestigd imago. Last but not least: de Oranje Leeuwinnen trekken ook een groot publiek: tijdens het EK in 2017 zaten per Oranje wedstrijd 2,7 miljoen kijkers aan de buis gekluisterd. Tijdens de finale waren dit er zelfs 4,1 miljoen. Het WK vrouwen staat garant voor een miljoenenpubliek!

Bereik jouw goal tijdens het WK
Het WK Vrouwenvoetbal vindt van 7 juni tot en met 7 juli plaats in Frankrijk en is op de NOS te volgen. Twee jaar geleden sleepten onze Oranje Leeuwinnen de Europese beker in de wacht; dit jaar zijn ze kanshebber voor de wereldtitel. Is jouw bedrijf er bij? Een campagne is al mogelijk vanaf € 1.000. Bekijk alle mogelijkheden en mis het niet!

Bronvermelding

  • Onderzoek: waardering werkt
  • Over Winnen met Oranje (Ster, 2012)
  • Neijens, Smit en Moorman (2009), Taking up an event: Brand image transfer during the FIFA World Cup'.
  • Nielsen Sports Women's Sports research 2018).
  • SKO, 2017-2018, 6+.
 

WAT JE DOELSTELLINGEN OOK ZIJN, WIJ WILLEN JE GRAAG HELPEN MET IMPACT MAKEN.

Neem contact met mij op voor alle mogelijkheden.

Dennis Hendriks
accountmanager
 

Waardering werkt

Welke invloed heeft de omgeving waarin een tv-commercial wordt uitgezonden op het effect van die commercial?...

Commercialtest

AdMeasure is het unieke onderzoeksinstrument van Ster. Test je commercial en kom erachter hoe effectief...