Het was woensdag 3 juli, 2019. De dag voor de halve finale van de Oranjevrouwen tegen Zweden. Bij Ster deden we een pouletje om het aantal kijkers te voorspellen, en het geeft mooi aan hoe (ondanks het al grote vertrouwen in de Leeuwinnen) ook onze verwachtingen overtroffen werden:

Nog even op de valreep. Vanavond wint Nederland natuurlijk van Zweden (duh). Hoeveel kijkers zien we morgen verschijnen?

a. Net zo veel als de halve finale in 2017. 3.3 miljoen.

b. Echt wel meer, minimaal zo veel als de finale in 2017. 4.1 miljoen.

c. Nou, de Leeuwinnen tegen Japan scoorde al meer dan de halve finale in 2017, dus zeker meer dan 3.6 miljoen

d. Doe’s gek, er kijken vanavond misschien wel 5 miljoen mensen. Net zo veel als de huldiging vorig jaar.

En inderdaad, 5 miljoen mensen (6+) zagen hoe de dames van Zweden wonnen. En uiteindelijk zagen 5,5 miljoen Nederlanders hoe de vrouwen vicewereldkampioen werden. Een kleine terugblik op een fantastisch toernooi.

Leeuwinnen definitief op de kaart

In februari hadden we er al vertrouwen in. De verwachtingen waren hoog dankzij de fantastische prestatie van de dames in 2017. Die werden in dit toernooi meer dan waargemaakt. Trokken de EK-wedstrijden van het Nederlands elftal nog gemiddeld 2,7 miljoen kijkers, in dit toernooi waren dat er gemiddeld 3,3 miljoen (6+). Met als positieve uitschieters de halve en hele finale, die meer dan 5 miljoen kijkers trokken. Het hele toernooi trok uiteindelijk meer kijkers dan zelfs wij in eerste instantie verwacht hadden. Ondanks dat de Oranje Leeuwinnen de finale niet wonnen, leefde het Nederlandse volk in grote getalen met ze mee.

Ook adverteerders wilden hier bij zijn

De hoge interesse bij het publiek, wekte natuurlijk ook veel interesse bij adverteerders. Van normale spots tot inhakend – het toernooi was een mooi platform voor adverteerders om mee te liften op de positieve sfeer rondom het toernooi. En de vraag was hoog:

Collega Petra in het AD van 10 juli over de finale:

De ochtend na het winnen van de halve finale stond de telefoon bij ons roodgloeiend. Adverteerders die nog geen zendtijd rond de finale hadden ingekocht, wilden ongeacht de prijs aanwezig zijn.”

Alle extra aandacht en de miljoenen kijkers leveren vooralsnog 5 miljoen Ster-omzet op. De NOS heeft bijna alle wedstrijden uitgezonden en deze werden stuk voor stuk boven verwachting goed bekeken. In 2017 bracht het EK 1.1 miljoen op. NOS zond toen alleen de Nederlandse wedstrijden en vier kwartfinales uit.

Prijs bepalen reclameblok

Er wordt vaak gevraagd hoe de prijs wordt bepaald van het uitzenden van een commercial rondom de finale. Simpel gezegd, het tarief bestaat globaal uit twee componenten, het aantal verwachte kijkers en de verwachte vraag. Tijdens het WK was er enorm veel animo voor uitzenden in de reclameblokken rondom de wedstrijden.

Collega Petra: “Er was zoveel vraag naar reclamezendtijd rond de wedstrijd van de Leeuwinnen, dat we dezelfde basisprijs konden hanteren als in een toernooi van de ‘Leeuwen’.” Kortom, de dames werden door heel Nederland gesteund. Een mooi toernooi waar ze met trots op terug kunnen kijken. En wij ook!

Bronnen:

SKO, 2017-2019, 6+

AD: Miljoenenomzet Ster door succes Oranje Leeuwinnen

Wil je meer weten over reclame bij de NPO?

Neem vrijblijvend contact op, we denken graag met je mee!

Yerma Ham
accountmanager

Ook reclame maken bij Ster? Check de zomerpakketten!