Loeki is ontstaan vanuit een idee van poppenfilmproducent Joop Geesink. Hij bedacht én ontwierp een klein, vrolijk leeuwtje wat in januari 1972 zijn debuut maakte op de Nederlandse televisie. In de reclameblokken van Ster op NPO 1 en NPO 2 is Loeki zo’n 50 à 60 keer te zien op tv. Later kwam hier ook NPO 3 bij. Loeki veranderde dus al snel van een stuntelig leeuwtje in een begrip binnen de Nederlandse televisie-industrie.
Klunzig was het kleine leeuwtje zeker. Vanuit deze onhandigheid ontstaat zijn welbekende kreet: ‘Asjemenou’. In de filmpjes beleeft Loeki verschillende avonturen. In de loop van zijn carrière had hij verschillende vriendjes: Welpie het kleine leeuwtje, Piep de muis, Roosje het leeuwinnetje, Guusje het kleine eendje en Filiep de blauwe olifant. Ook is Loeki van 1976 tot 1986 te zien op de Franse televisie. Daar staat hij beter bekend als ‘Le Petit Lion’.
Tot 2004 worden er in totaal meer dan 7000 filmpjes gemaakt die elk zo’n 4 seconden duren. Al deze filmpjes worden geproduceerd door Geesink Filmproductie, wat later Toonder Studio’s wordt. Het maken van de Loeki-filmpjes was toentertijd een hele klus: nadat het script voor zo’n filmpje werd bedacht werden de video’s in de studio opgenomen. Een filmpje ontstond door 100 stilstaande beelden achter elkaar te zetten, Voor ieder beeld worden een houten Loeki, bekleed met vilt, en verschillende rekwisieten een millimeter verschoven waardoor uiteindelijk een echte film ontstaat. Het is dus heel veel handwerk om zo’n filmpje te maken.
Dé publieksprijs voor de beste reclame van het jaar is naar het leeuwtje vernoemd. Vanaf 1995 wordt er jaarlijks gestreden om deze felbegeerde prijs: de Ster Gouden Loeki. Dit jaar wordt deze prijs uitgereikt tijdens een televisie-uitzending op 25 februari op NPO 1 bij Omroep MAX.
Meer over Ster Gouden LoekiIn 2004 is Loeki van de buis verdwenen, maar de Leeuw heeft natuurlijk niet stilgezeten. Hij kreeg bijvoorbeeld in 2006 een permanente plek in museum Beeld & Geluid in Hilversum. Hier is een deel van de decors en rekwisieten te bewonderen. In 2019 gebeurt er iets bijzonders: naar aanleiding van de uitreiking van de Ster Gouden Loeki komen NPO Radio 2-djJeroen Kijk in de Vegte en collega Jan-Willem Roodbeen tot de conclusie dat de luisteraars Loeki erg missen in de reclameblokken. Ze zetten een petitie op die binnen één dag al meer dan 10.000 keer werd ondertekend. Naar aanleiding hiervan werd op woensdag 30 januari 2019, vlak voor het NOS Journaal van 20:00 uur op NPO 1, een Loeki-filmpje van 1 minuut uitgezonden. Deze eenmalige comeback was een groot succes.