Veel bedrijven hebben als doel om meer bezoekers naar hun website te trekken. Dat is begrijpelijk, want op deze plek leren ze jouw merk beter kennen, kunnen ze met je in contact treden en tot een aankoop overgaan.
Bovendien zorgt een toename in websitebezoek in de meeste gevallen ook voor een positieve invloed op andere merkdoelstellingen, zoals merkbekendheid en -voorkeur. Het stimuleren van je websitebezoek heeft dus veel voordelen, maar hoe kan je dit optimaal doen?
Om dit te onderzoeken, analyseerde Mediasynced een uitgebreide dataset van tv-campagnes. In deze onafhankelijke analyse werd gekeken naar de directe toename in websiteverkeer na het uitzenden van de tv-spot. Hieruit kwamen vier nieuwe inzichten voor het boosten van websitebezoek die we in dit artikel voor je op een rij zetten.
Allereerst: de content waaromheen jouw commercial te zien is, speelt een hele grote rol. Zo zorgde reclame rondom sportprogrammering voor de hoogste toename in websitebezoek. Denk hierbij aan live sportwedstrijden zoals de Tour de France of het EK voetbal, maar ook aan programma’s als Studio Sport Eredivisie, het Sportjournaal en Andere Tijden Sport.
Ook actualiteitenprogramma’s (zoals EenVandaag of Op1) en journaals doen het goed: deze zorgen tevens voor een bovengemiddelde toename in direct websiteverkeer. Je online bezoek boosten? Kijk dan eens of je in kan zetten rondom sport, een actualiteitenprogramma als Nieuwsuur of bijvoorbeeld het NOS Journaal.
Het moment van je reclame is tevens van invloed op je websitebezoek. Een tv-campagne duurt altijd meerdere dagen, weken of zelfs maanden, maar er is een grote kans dat je op zondagen de hoogste relatieve toename ziet in websitebezoeken. Het nieuwe onderzoek toont aan dat op deze dag de toename in webverkeer naar aanleiding van een tv-commercial maar liefst 23% hoger is ten opzichte van andere dagen.
Om hiervan te profiteren, kan je bijvoorbeeld extra inzetten op zondag en je website voorbereiden op de extra bezoeken. Zorg er bijvoorbeeld voor dat (indien van toepassing) je voorraad op orde is en er contactmogelijkheden zijn.
Naast de zondag is de vroege avond een goed moment voor het boosten van je online verkeer. Tussen zes en acht blijken mensen het vaakst geneigd om na het zien van een tv-reclame de website van een merk te bezoeken: in deze twee uur is de toename bijna een derde hoger dan op andere momenten. Een zeer aantrekkelijk tijdvak om op in te zetten dus!
Maar ook buiten primetime kan je door middel van een tv-reclame je websitebezoek stimuleren. Omdat reclame overdag voordeliger is, is het raadzaam om die momenten niet uit te sluiten en bijvoorbeeld in te zetten rondom sportevenementen die overdag worden uitgezonden. Zo profiteer je van de meer voordelige tarieven van dagtelevisie, maar ben je toch aanwezig binnen reclameblokken die massaal bekeken worden.
Tot slot ontdekte Mediasynced dat een campagne bij de publieke omroep heel waardevol kan zijn voor het genereren van online bezoek. Met name NPO 1 en NPO 3 haalden bovengemiddeld goede resultaten.
NPO 3 bleek de best scorende publieke zender en deed het zelfs 10% beter dan gemiddeld. Een verklaring hiervoor kan deels liggen in het WK damesvoetbal dat in 2019 op deze zender werd uitgezonden, want zoals in het eerste inzicht al werd benoemd: sport scoort!
We hopen dat je je voordeel kunt doen met de bovengenoemde inzichten. Meer weten? Download dan onze nieuwe whitepaper Je website boosten met tv-reclame. Hierin zijn de bevindingen gebundeld en aangevuld met tips op basis van jarenlang verzamelde kennis en ervaring. Direct in actie komen? Dat kan! Neem hiervoor contact op met een van onze accountmanagers.
Benieuwd naar de diensten van Mediasynced en wat ze voor jouw campagne kunnen betekenen? Neem dan contact met hen op via deze link.