donderdag 14 september 2017

Kwaliteit wordt steeds belangrijker. In een overvloed aan alles, is kwaliteit een onderscheidende factor waar we steeds meer voor over hebben. Dat merk ik bij mezelf; liever één keer goed uit eten, dan vier keer naar de snackbar. Bij Ster merk ik ook dat adverteerders steeds vaker kiezen voor kwaliteit in plaats van kwantiteit. En terecht. Want programma’s van de publieke omroep die hoge rapportcijfers scoren, hebben een positieve invloed op de commercials die ervoor en erna worden getoond.

Dat is niet alles. Nieuw onderzoek in samenwerking met Atos Consulting laat zien dat mediacampagnes waarbij vooral bij Ster wordt ingezet, aantoonbaar betere resultaten opleveren vooral op imagoaspecten.

Ster GRP goed voor imagodoelstellingen
In dit onderzoek hebben we circa 150 campagnes in AdMeasure met elkaar vergeleken. Van deze campagnes zijn de effecten op diverse communicatiedoelstellingen bekend. Daarnaast weten we hoe de tv-campagnes zijn ingezet. Ster is altijd onderdeel van de campagne, al loopt de mate waarin fors uiteen. Juist hierin zien we grote verschillen in effect optreden.

Want wat blijkt? In tv-campagnes, waarin Ster het grootste aandeel heeft, zijn de effecten op imagodoelen het grootst. Vooral op ‘sympathie voor een merk’ en ‘voorkeur voor een merk’ steekt de GRP mét Ster er met kop en schouders boven uit zoals ook in de grafiek te zien is. In dat geval kan dus met hetzelfde aantal GRP’s meer effect worden behaald.

Kwaliteit programma heeft effect op reclamebeleving
Al vaker hebben we bij Ster aangetoond dat hoe hoger de waardering voor de programmaomgeving waarin de commercial wordt uitgezonden, hoe groter de intentie van de kijker om het product aan te schaffen. En daar gaat het natuurlijk om. Zelfs in het onderbewustzijn blijkt eenzelfde commercial effectiever te zijn bij het ene dan bij het andere programma blijkt uit van neuromarketingonderzoek van Neurensics. Het succes van een campagne gaat dus niet alleen om bereik en de creatieve kracht van een commercial, maar ook om de omgeving waarin de boodschap wordt uitgezonden.

 

“Het is goed dat Ster de nadruk legt op kwalitatieve aspecten. Het draait niet alleen meer om het aantal GRP’s dat je scoort, kwalitatieve aspecten gaan een steeds belangrijker rol spelen,” Harry Dekker, Media Director bij Unilever.

 
 

Kortom; kwaliteit wordt niet alleen steeds belangrijker, inkopen op kwaliteit loont vooral ook. Meer weten? Ik vertel je er graag over.

 
 
 

De effectieve inzet van tv-campagnes