Met beperkt budget mensen in jouw regio bereiken? Maak zelf je eigen Ster-reclame!
In de collegebanken hoorde ik veel over de ‘emanciperende werking van nieuwe technologie’. Informatie is nu voor iedereen beschikbaar geworden, en diensten die eerst slechts voor ingewijden waren, zijn nu voor iedereen toegankelijk. Ik vond het goed klinken, maar het bleef - zoals veel dingen die je op school leert - in het werkende leven een abstractie. Daar is (voor mij in ieder geval) bij Ster verandering in gekomen met het ontwikkelen en uitrollen van een nieuw product: Ster Local.
Met het nieuwe commercieel beleid hebben we bij Ster de deuren geopend voor nieuwe, kleinere adverteerders. Dit heeft in het eerste kwartaal tot een instroom van 12% nieuwe adverteerders geleid. Toch lijkt het medialandschap qua video voor het micro-MKB vaak nog onbereikbaar. Met het massabereik van televisie en de productiekosten voor een reclame lijkt video door de kleine ondernemer een drempel te hoog.
Een volwaardige campagne, inclusief creatie video, voor 430 euro
Om ook deze bedrijven te bedienen, heeft Ster een nieuwe tool ontwikkeld. Met Ster Local krijgen bedrijven met een beperkt marketingbudget de mogelijkheid een volwaardige campagne te maken en uit te zenden bij de publieke omroep. En dat kan al vanaf 430 euro.
Hoe werkt Ster Local?
Niet elke eenmanszaak heeft de behoefte aan landelijke dekking. Daarom leveren we met Ster Local - zoals de naam al doet vermoeden - regionaal uit. Dit gebeurt in het digitale domein van de NPO via NPO Start en andere videoplayers die op websites van de omroepen staan. Adverteerders kunnen zelf de voor hen relevante regio’s selecteren. Ze kiezen het aantal vertoningen van hun video en gaan vervolgens naar wat wij de ‘videogenerator’ noemen.
Deze handige tool biedt de gebruiker de mogelijkheid om met eigen foto’s, een aantal teksten en een logo een eigen (online) preroll te maken, alles geheel self-service. De video wordt in de Cloud gegeneerd. Na de preview kunnen er nog enkele aanpassingen worden gedaan. Vervolgens is het tijd de campagne te verzenden en doet Ster nog een laatste check of de gegenereerde video ‘conform normen’ is.
Hoe dichterbij, hoe hoger de waardering
Natuurlijk biedt deze nieuw ontwikkelde tool Ster de voordelen om een groep potentiële adverteerders aan te boren die net zo onbereikbaar was voor ons als wij voor hen. Maar er is meer. Reclame wordt voor de kijker ook leuker. Uit onderzoek blijkt dat de psychologische afstand de waardering voor diensten en producten verandert: hoe dichterbij, hoe hoger de waardering. Niet gek natuurlijk, streekproducten doen het al jaren goed.
Uiteindelijk sluit Ster hiermee ook nog beter aan bij de kernwaarden van de publieke omroep: open en toegankelijk voor iedereen. De unieke combinatie van video-generatie en regionale uitplaatsing maakt dat Ster adverteren rondom de kwalitatieve content van de NPO voor iedereen beschikbaar maakt. We kijken uit naar wat voor campagnes er met onze tool gemaakt gaan worden; de loper ligt in ieder geval voor iedereen uit.
De tool is beschikbaar op www.ster.nl/sterlocal
Ster Local – laat je zien in jouw regio!
Meer weten over Ster Local? Neem contact op!
Geschreven door Rick Hoving