Wanneer je als bedrijf online advertenties in zet, dan wil je resultaat. Positief resultaat, uiteraard. Of je nu aan je merkbekendheid wil werken of je product wilt verkopen: het is belangrijk om je campagne zo effectief mogelijk te maken. Impact maken bij jouw doelgroep, hoe doe je dit?

Data, maar ook inzicht?

Om online campagnes te meten is al heel erg veel bruikbare data beschikbaar: met onder andere viewability en click-through-rates kun je vaststellen of je campagne bekeken wordt en of er bezoekers naar jouw website gaan. Hoe nuttig ook, deze data geeft geen inzicht in wat er daarvoor gebeurt. Oftewel: trekt jouw uiting wel de aandacht op het moment dat de deze in beeld is? Wanneer dit niet het geval is, dan kun je naar die impact natuurlijk fluiten.

Aandacht van je doelgroep trekken

In samenwerking met de Publieke Omroep doen we bij Ster er alles aan de kijkers, luisteraars, websitebezoekers en appgebruikers een prettige gebruikservaring te bieden. Door de focus op een positieve gebruikerservaring is er meer aandacht voor de reclame die op onze online kanalen wordt vertoont. Dit vergroot de kans dat jouw reclame-uiting de aandacht krijgt die het verdient.

Zelf invloed uitoefenen

Maar, het lot van je campagne afhankelijk laten zijn van het platform waarop je adverteert is ook weer niet de bedoeling: je wilt daar zelf ook invloed op hebben. Gelukkig is er veel mogelijk om de aandacht van je doelgroep te trekken. Denk bijvoorbeeld aan mediaplanning, het selecteren van de juiste devices en het ontwikkelen van een ijzersterke commercial. Maak je hierin de juiste keuzes, dan weet je de aandacht te trekken naar jouw uiting en zo een impactvolle campagne te creëren.

Hoe wordt jouw reclame wel bekeken?

In online media is de reclamedruk het grootst: denk maar eens aan alle advertenties die je tegenkomt op websites, voor of tijdens het bekijken van een video, of binnen apps op je smartphone of tablet. Helemaal niet gek dus dat consumenten mechanismes hebben ontwikkeld om te filteren wat wel en niet relevant voor ze is. Hoe ga je hier als bedrijf nu mee om? Hoe zorg je ervoor dat jouw online reclame wél bekeken wordt? En je campagne impactvol is? In ‘Zorg dat jouw online campagne gezien wordt’, de meest recente onderzoekuitgave van Ster, geven wij antwoord op deze vragen.

Zes factoren die bepalen hoe consumenten met reclame omgaan

Ster heeft uitgebreid kwalitatief én kwantitatief onderzoek gedaan naar de beleving van online reclame. In ons whitepaper kun je alles lezen over de zes factoren die beïnvloeden hoe consumenten omgaan met online reclame. Uiteraard geven we ook tips hoe je dit als bedrijf in je voordeel laat werken. Wil je onze onderzoek-uitgave ‘Zorg dat jouw online campagne gezien wordt’ ontvangen? Download de whitepaper hier.

Download whitepaper Online beleving

 

Meer weten over reclame bij de NPO?

Of vrijblijvend advies? Neem contact met ons op!

Patricia Sonius
teammanager research & development