Bereik miljoenen Nederlanders
Adverteren bij de publieke omroep
Gratis media-advies

Met verdriet hebben wij kennisgenomen van het overlijden van onze oud-directeur Chris Smeekes. Hij is op 29 april op 96-jarige leeftijd overleden.

Ruim 25 jaar directeur

In 1966 werd Chris Smeekes als adjunct directeur aangenomen bij de Stichting tot Uitzending van Reclame (SUR), dat later Stichting Ether Reclame (Ster) werd. Hij maakte vanaf de oprichting van Ster deel uit van de directie en was meer dan 25 jaar algemeen directeur. Tot aan zijn pensioen is hij op gedreven en toegewijde wijze betrokken geweest bij de organisatie.

Loeki de Leeuw

Chris Smeekes besloot in 1972 om Loeki de Leeuw bij Ster te introduceren. Het was een gok: de adverteerders die hij polste naar het idee van het reclameleeuwtje gaven wisselende reacties en ook de overkoepelende internationale organisatie van adverteerders en reclamebureaus had er moeite mee. Hij besloot het te proberen en liet Joop Geesink de eerste Loeki-video’s maken. Het Nederlands publiek reageerde enthousiast en Smeekes wist Loeki op televisie te houden. "Loeki de Leeuw heeft mijn leven verrijkt", gaf hij zelf al eens aan.

Sinds Loeki in 2004 van de buis is verdwenen, werd het zijn persoonlijke missie om hem terug te laten keren. "Hij vocht als een leeuw voor de terugkeer van Loeki", aldus Frank Volmer, algemeen directeur van Ster. In 2021 ging de lang gekoesterde wens in vervulling.

Blijvend betrokken

Begin jaren '90 werd Smeekes 65 jaar en ging hij met pensioen. Dat deed echter niks af aan zijn betrokkenheid bij Ster, reclame en zijn dierbare reclameleeuwtje. Frank Volmer: "Hij kon prachtige verhalen vertellen over vroeger, en was heel belangstellend naar het heden en de toekomst."

Onze gedachten gaan uit naar zijn familie, vrienden en dierbaren. Wij wensen hen veel sterkte met dit verlies.