Verrassende redenen om NPO 3FM te luisteren

Bij Ster staat 3FM regelmatig aan. Zo af en toe worden we raar aangekeken, alsof we tot een uitstervend ras behoren. ‘Niemand luistert toch 3FM meer?’, krijg je dan te horen. En dat is dus niet waar. NPO 3FM heeft nog steeds een marktaandeel van 5,6% binnen de doelgroep 20-34 (jan-feb 2019). Er zijn meer dan genoeg redenen om naar 3FM te luisteren!

Verrast worden door deejays en nieuwe muziek

Wekelijks luisteren 314.000 20-34-jarigen naar 3FM (en 578.000 20-49-jarigen). Wat trekt ons en de miljoen luisteraars (10+) die wekelijks luisteren zo aan in de zender? Grappig genoeg weet Vincent Bijlo (53 jaar 😊) dat mooi te vertellen in zijn column voor het AD Hij werd positief verrast door 3FM deejays Eva Koreman en Jorien Renkema. Wat ons als 3FM-liefhebbers vooral goed doet, is dat hij nieuwe muziek heeft leren kennen door 3FM. Want hoe fijn Spotify ook is, 3FM weet ons tot op vandaag de dag beter te verrassen dan Spotify.

Adverteerders positief resultaat met 3FM in de mix

Gelukkig horen we vanuit de hoek van adverteerders ook nog steeds positieve berichten over 3FM. Meerdere merken weten de zender zeer te waarderen. En niet per se vanwege de verrassend goede muziek en sympathieke deejays, maar vooral omwille van het bereik.

Een mooi voorbeeld:

Merk X wilde in januari gedurende de ochtendspits zoveel mogelijk mensen bereiken in de leeftijd 25-44 jaar. Hun campagne liep op 100%NL, Radio10, Radio Veronica, Sky Radio, Radio 538 en Slam!, Q-Music én bij 3FM. Het totale bereik van de campagne was 54,4%. Als 3FM niet was ingezet was het bereik 50,8% geweest. Voor €2.250,- (Your Time, 3FM, Jan 2019, 31 spots, 20sec) heeft dit merk bijna 146.000 extra bereik in de doelgroep 25-44 jaar behaald. De marketeer verantwoordelijk voor deze campagne is net als wij zeer enthousiast over 3FM!

Ook wanneer je nog niet aanwezig bent op radio kan een heel betaalbare radiocampagne op 3FM erbij helpen je marketingdoelen te behalen. Een voorbeeld: voor 4 spotjes per dag gedurende 2 weken (ma-zo 06.00-24.00) in april betaal je slechts €1.800,-. Daarmee bereik je 396.000 25-45 jarigen gemiddeld 4,6 keer.

Over de 3FM-luisteraar

Omdat wij van research gek zijn op inzichten, sluiten we graag af met 5 interessante feiten:

  • De 3FM-luisteraar is zeer loyaal. 54% van de tijd dat ze naar radio luisteren is dat naar 3FM.
  • 3FM-luisteraars zijn vaker innovators/early adopters
  • De doelgroep 25-45 (inkoopdoelgroep van 3FM) is de doelgroep die het meest radio vanuit de auto luistert. Dé plek waar luisteraars met de meeste aandacht luisteren (=meer impact!)
  • 6 op de 10 3FM-luisteraars is man
  • De helft van de 3FM-luisteraars is AB1

Wat ons betreft zijn er genoeg redenen om 3FM te luisteren en nog meer redenen om op 3FM te adverteren als je voor een relatief klein budget jongeren (20-49) wil bereiken. Benieuwd wat een campagne op 3FM voor jouw merk kan doen? Neem dan contact met ons op!

Lisa Zondag (analist) en Noortje Lankhaar (research consultant)

Meer weten over reclame op 3FM?

Of gericht advies over media-inzet? Neem vrijblijvend contact op!

Lisa Zondag
account analist