Bereik miljoenen Nederlanders
Adverteren bij de publieke omroep
Gratis media-advies
NPO1 blijft de favoriete zender voor de zondagavond. Ook met dit tiende seizoen wist Boer zoekt Vrouw weer de kijkcijferlijsten te domineren. Gemiddeld zaten er elke zondagavond 3,3 miljoen Nederlanders in spanning voor de buis. Nu #bzv is afgelopen stemt Nederland af op Heel Holland Bakt.

Op de middelbare school droeg ik een shirtje met de klassieke tekst ‘Vrouw zoekt Boer’ om mijn liefde voor Boer zoekt Vrouw en de boeren te benadrukken (en omdat shirtjes met tekst toen ‘hip’ waren). Inmiddels is het tiende seizoen van Boer zoekt Vrouw een feit en was ik weer aan de buis gekluisterd op zondagavond. Dit keer met vriendlief (geen boer) en een heus Boer zoekt Vrouw-appgroepje binnen handbereik. Met mij keken er nog miljoenen mensen, want Yvon en haar boeren zijn onverminderd populair. Het blijft toch heerlijk die kneuterige, prille liefde, foute bloemetjes op badkamertegeltjes, diverse (ouderwets ingerichte) boerderijen en ongemakkelijke stiltes.

 

Topscorer Boer zoekt Vrouw

Ook met dit tiende seizoen wist Boer zoekt Vrouw weer de kijkcijferlijsten te domineren. Gemiddeld zaten er elke zondagavond 3,3 miljoen Nederlanders in spanning voor de buis (6+). Tel daar nog ruim 300.000 kijkers bij op die het programma in de loop van de week terugkeken (bijna 9% extra) en het gemiddelde bereik per aflevering komt tot bijna 3,7 miljoen. De reünie-aflevering, waar het uiteindelijk toch allemaal om te doen is, was naast het meest spraakmakend ook gelijk de meest bekeken aflevering met ruim 4,1 miljoen kijkers. Opvallend was dat de laatste aflevering ook het meest live werd gekeken. Maar liefst 94,5% van de kijkers zag de aflevering op zondagavond. Begrijpelijk, want wie wil nou niet weten welke stellen nog samen waren en wie alleen naar de reünie moest komen! Massaal keken we naar die arme, arme Jaap en vielen we zowat van onze stoel bij het liefdesnieuws van Ma(a)r-nix…

 

De kijkers zijn trouw

De Boer zoekt Vrouw-kijkers zijn trouw, het gemiddelde kijkerspubliek is al sinds 2012 stabiel. Van de kijkers is 56% vrouw en 44% man. Wat betreft leeftijdsopbouw zijn er geen verschuivingen geweest de afgelopen seizoenen, nog steeds zit 66% van de kijkers tussen de 25-67. Topjaren 2015 en 2017 waren uitschieters met respectievelijk 4,5 en 4,2 miljoen kijkers, maar het kijktijdaandeel blijft stabiel rond de 45%. Na 13 jaar en tien seizoenen weet deze nuchtere en kneuterige zoektocht naar liefde de kijkers nog steeds elke zondagavond aan de buis te kluisteren. Dat is te zien in de kijkcijfers, de verhitte gesprekken in de pers én op social media over #bzv.

 

Zondagavond op NPO blijft het grote publiek bereiken

Helaas zit het laatste seizoen Boer zoekt Vrouw er weer op. Ondanks dat de boeren natuurlijk worden gemist, weet het grote publiek de zondagavond van NPO1 nog steeds goed te vinden. Want na de boerenliefde zijn we nu weer massaal aan het bakken geslagen. Heel Holland Bakt is afgelopen weekend met de allereerste eerste wintereditie van start gegaan met een record aantal kijkers van 3,3 miljoen (exclusief uitgesteld kijken, 6+). Ook daar zit ik weer klaar voor, want zondagavond blijft toch een heerlijke televisieavond. Dit belooft een verrukkelijk seizoen te worden!

Geschreven door Lisa Zondag