OVER DE NIEUWE EUROPESE REGELS
De nieuwe Europese verordening moet het voor burgers eenvoudiger maken om politieke reclame te herkennen. Daarnaast is zij gericht op het tegengaan van desinformatie en buitenlandse inmenging.
Dit betekent dat politieke uitingen onder meer moeten worden voorzien van een label of mededeling. Daarnaast dient informatie over onder meer de opdrachtgever en financiering beschikbaar te worden gemaakt via een transparantieverklaring. Deze wordt gepubliceerd op de website van Ster.
Let op: De regels zijn niet alleen relevant voor politieke partijen, maar ook voor andere organisaties. Bijvoorbeeld voor bedrijven, (maatschappelijke) organisaties of goede doelen die met een campagne stemgedag of de uitslag van een verkiezing of wetgevingsproces proberen te beïnvloeden.
Neem bij een politieke reclamecampagne tijdig contact op met een accountmanager van Ster. Ook in het geval van twijfel. Reclames die niet voldoen aan de voorwaarden kunnen niet worden uitgezonden.
VERPLICHTE MELDING IN RECLAMEBOODSCHAP
Politieke reclameboodschappen moeten worden voorzien van een label of mededeling. Ster stelt onderaan deze pagina een toolkit beschikbaar voor televisie, radio en online. De bestanden zijn beschikbaar in verschillende bestandsvormen en afmetingen. De adverteerder is zelf verantwoordelijk om de mededeling in de advertentie te verwerken.
Het gebruik van de mededelingen in de toolkit is verplicht voor campagnes die lopen bij Ster. Het is helaas niet mogelijk mogelijk om campagnes aan te leveren met een alternatief (zelf gecreëerd) label.
Verklaring voorafgaand aan uitzending
Daarnaast dient voorafgaand aan uitzending van de politieke reclameboodschap een formulier te worden ingevuld. Dit formulier is beschikbaar via je accountmanager en dient uiterlijk één week voorafgaand aan de start van de campagne door Ster te zijn ontvangen. Via het formulier wordt inzage verschaft in onder andere de identiteit van de opdrachtgever en de financiering van de campagne. Ook verklaart de adverteerder conform de nieuwe regels te handelen.
TOOLKIT TWEEDE KAMERVERKIEZINGEN
Televisie en online video
Politieke reclameboodschappen op televisie en online video moeten worden voorzien van een logo van de adverteerder en een visueel label.
Het logo dient duidelijk zichtbaar te zijn (bijvoorbeeld links- of rechtsboven). Het logo dient gedurende de gehele duur van de reclameboodschap zichtbaar te zijn.
Het label dient eveneens duidelijk zichtbaar en leesbaar te zijn. Dit houdt in dat het label gedurende de gehele duur van de reclameboodschap in beeld moet komen. Het label dient onderin de creatie, over de gehele breedte, te worden opgenomen. De minimale afmeting van het label is 10% van de creatie.
Bestanden voor televisie en online video:
Radio
Politieke reclameboodschappen op de radio moeten worden voorzien van een intro (begin spot) en een outro (einde spot). Deze moeten direct aansluitend op de reclame-uiting ten gehore worden gebracht. Het geluidsbestand dient op oorspronkelijke snelheid te worden afgespeeld.
De adverteerder levert de spot compleet aan, dus met zowel de intro als de outro. De kosten van de intro zijn voor de adverteerder, terwijl Ster de kosten van de outro voor haar rekening neemt. Bij het aanvragen van de commercial moet altijd de volledige spotlengte worden opgegeven, dus inclusief intro en outro.
Bestanden voor radioreclame:
Intro: mp3, wav
Outro: mp3, wav
ONLINE DISPLAY
Ook online display advertenties moeten worden voorzien van een logo van de adverteerder en een visueel label. Het logo dient te allen tijde duidelijk zichtbaar te zijn. Het label dient onderin de creatie te worden opgenomen en dezelfde breedte te hebben als de uiting. Ook hier geldt dat het label continue in beeld moet zijn.
Bestanden voor online display:
120x600px eps ,png
300x250px eps, png
300x600px eps, png
320x240px eps, png
970x250px eps, png