Bereik miljoenen Nederlanders
Adverteren bij de publieke omroep
Gratis media-advies

Sinds kort gelden er nieuwe regels voor politieke reclameboodschappen. Op deze pagina vind je de informatie die je nodig hebt om te kunnen starten met een politieke reclamecampagne. Ster past deze regels toe sinds 10 oktober 2025. Een overzicht van de adverteerders die een politieke reclameboodschap hebben ingekocht bij Ster is te vinden op deze pagina.

OVER DE NIEUWE EUROPESE REGELS

De nieuwe Europese verordening moet het voor burgers eenvoudiger maken om politieke reclame te herkennen. Daarnaast is zij gericht op het tegengaan van desinformatie en buitenlandse inmenging. 

Dit betekent dat politieke uitingen onder meer moeten worden voorzien van een label of mededeling. Daarnaast dient informatie over onder meer de opdrachtgever en financiering beschikbaar te worden gemaakt via een transparantieverklaring. Deze wordt gepubliceerd op de website van Ster.

Let op: De regels zijn niet alleen relevant voor politieke partijen, maar ook voor andere organisaties. Bijvoorbeeld voor bedrijven, (maatschappelijke) organisaties of goede doelen die met een campagne stemgedag of de uitslag van een verkiezing of wetgevingsproces proberen te beïnvloeden.

Neem bij een politieke reclamecampagne tijdig contact op met een accountmanager van Ster. Ook in het geval van twijfel. Reclames die niet voldoen aan de voorwaarden kunnen niet worden uitgezonden.

VERPLICHTE MELDING IN RECLAMEBOODSCHAP

Politieke reclameboodschappen moeten worden voorzien van een label of mededeling. Ster stelt onderaan deze pagina een toolkit beschikbaar voor televisie, radio en online. De bestanden zijn beschikbaar in verschillende bestandsvormen en afmetingen. De adverteerder is zelf verantwoordelijk om de mededeling in de advertentie te verwerken.

Het gebruik van de mededelingen in de toolkit is verplicht voor campagnes die lopen bij Ster. Het is helaas niet mogelijk om campagnes aan te leveren met een alternatief (zelf gecreëerd) label of audiofragment.

Verklaring voorafgaand aan uitzending

Daarnaast dient voorafgaand aan uitzending van de politieke reclameboodschap een formulier te worden ingevuld. Dit formulier is beschikbaar via je accountmanager en dient uiterlijk één week voorafgaand aan de start van de campagne door Ster te zijn ontvangen. Via het formulier wordt inzage verschaft in onder andere de identiteit van de opdrachtgever en de financiering van de campagne. Ook verklaart de adverteerder conform de nieuwe regels te handelen.

TOOLKIT

De toolkit wordt momenteel bijgewerkt.

Let op: politieke reclameboodschappen op de radio dienen te worden voorzien van een verplichte mededeling. Het geluidsbestand wordt beschikbaar gesteld door Ster en deze dient op oorspronkelijke snelheid te worden verwerkt in de spot. Neem bij vragen contact op met een accountmanager van Ster.

De zendtijd voor de mededeling wordt in rekening gebracht bij adverteerder. Dit betekent dat de deze (volledig) voor rekening komt van de adverteerder.

MEER Over de Europese regels

De volledige tekst van de EU Verordening is te lezen via deze link.

De wetgeving is niet altijd even eenduidig omdat deze nieuw is. Ster heeft gekozen voor een pragmatische aanpak. Deze kan waar nodig worden aangepast op basis van toelichting van de wetgever en marktinitiatieven.  

Voor vragen of advies kan je contact opnemen met een accountmanager van Ster.

Een overzicht van de adverteerders die een politieke reclameboodschap hebben ingekocht bij Ster is te vinden op de website van Ster Politiek - Ster reclame

 

Meer weten?

Heb je vragen of wil je verder praten over de mogelijkheden van adverteren via Ster, of over het beleid dat wij voorstaan? Neem dan gerust contact met ons op.

Meer over Ster

Transparantieverklaringen

Over Ster

Veelgestelde vragen